Ce schimb─âri va aduce Noul Cod fiscal?

Pe data de 18 februarie 2015 a fost publicat proiectul de lege privind Noul Cod fiscal.

Noul Cod fiscal are ├«n vedere numeroase obiective, dintre care dou─â principale au fost ┼či men┼úionate ├«n cadrul expunerii de motive: „asigurarea echilibrului intereselor creditorilor ┼či debitorului ├«n procedur─â ┼či eficientizarea procedurii, care s─â conduc─â, implicit, la reducerea duratei procedurii ┼či la cre┼čterea gradului de recuperare a crean┼úelor”. Printre altele, se urm─âre╚Öte armonizarea legisla┼úiei ├«n domeniu ╚Öi crearea unui corp bazat pe o viziune integratoare.

De asemenea, proiectul a preluat prevederile legale actuale de transpunere a Directivei Uniunii Europene nr. 2001/24/CE a Parlamentului European ╚Öi Consiliului din 4 aprilie 2001 privind reorganizarea ╚Öi lichidarea institu╚Ťiilor de credit, publicat─â ├«n Jurnalul Oficial al Comunit─â┼úilor Europene L 125 din data de 5 mai 2001.

├Äncercarea din spatele acestei ini┼úiative legislative, poate cea mai important─â, este aceea de a „relaxa” fiscalitatea. Astfel, se prevede reducerea TVA-ului la o cot─â fix─â de 20% din ianuarie 2016 ╚Öi 18% din 2018, precum ╚Öi┬á cot─â separat─â de 9% pentru alimentele de baz─â, care va fi aplicat─â ├«ncep├ónd cu anul 2016.┬á Impozitul pe venit se va reduce la 14%, se va desfiin╚Ťa impozitul pe dividende, precum ┼či impozitul pe construc╚Ťii speciale.

Av├ónd ├«n vedere c─â ├«n domeniul insolven╚Ťei, prima reglementare ├«n materie (Legea nr. 64/1995) a cunoscut importante ╚Öi numerase modific─âri ╚Öi complet─âri, este normal ca legisla╚Ťia s─â se adapteze noilor realit─â╚Ťi ╚Öi s─â corespund─â nevoilor contribuabililor, lucru care se urm─âre╚Öte ├«n acest Nou Cod fiscal.

├Än expunerea de motive, capitolul de schimb─âri preconizate cuprinde urm─âtoarele men╚Ťiuni: egalizarea regimului deschiderii procedurii ├«n cazul concursului dintre cererea debitorului ╚Öi a creditorului (la 10 zile de la depunerea cererii debitorului), instituirea unei valori-prag ╚Öi pentru debitor, aceea╚Öi cu cea stabilit─â pentru creditor (40.000 de lei), acordarea unui termen pentru plat─â crean╚Ťei creditorului declan╚Öator, introducerea unei super-priorit─â╚Ťi pentru finan╚Ť─ârile acordate ├«n timpul procedurii, introducerea unui criteriu suplimentar pentru aprobarea planului (30% din totalul masei credale), judecarea ac╚Ťiunilor incidentale ├«n conformitate cu dispozi╚Ťiile Noului Cod de procedur─â civil─â, ├«nlocuirea termenului de continuare a procedurii cu un termen administrativ de control, introducerea posibilit─â╚Ťii judec─âtorului sindic de a debloca anumite situa╚Ťii atunci c├ónd creditorii nu sunt activi ├«n procedur─â etc.

Acest proiect a fost trimis pe data de 25 martie (conform art. 73 coroborat cu art. 75 din Constitu╚Ťia Rom├óniei) Camerei Senatului care va dezbate ├«n procedur─â de urgen╚Ť─â.

 

Related articles