Dreptul familiei la nivelul Uniunii Europene

Evolu┼úia societ─â┼úii moderne de-a lungul ultimelor secole a determinat schimb─âri ├«n toate aspectele vie┼úii, inclusiv ├«n ceea ce prive┼čte raporturile familiale. Fiind de o importan┼ú─â major─â, dreptul familiei, ramur─â a dreptului privat, este reglementat distinct la nivelul fiec─ârei ┼ú─âri, exist├ónd, ├«n acela┼či timp, ┼či o reglementare la nivelul Uniunii Europene, ce are drept scop uniformizarea legisla┼úiei statelor membre ┼či facilitarea exercit─ârii drepturilor specifice, precum ┼či a ├«ndeplinirii obliga┼úiilor ├«n materia dreptului familiei.

  • ├Än anul┬á2007a fost adpotat─â┬áConven┼úia de la Haga,┬áact ce a reprezentat un pas important ├«n crearea unui sistem eficient din punctul de vedere al costurilor, accesibil ┼či simplificat, ├«n ceea ce prive┼čte ob┼úinerea pensiei de ├«ntre┼úinere ├«n str─âin─âtate pentru copii ┼či al┼úi membri ai familiei. Prevederile Conven┼úiei au fost completate de cele ale┬áRegulamentului 4/2009 al Consiliului European privind competen┼úa,┬álegea aplicabil─â, recunoa┼čterea ┼či executarea hot─âr├órilor ┼či cooperarea ├«n materie de obliga┼úii de ├«ntre┼úinere (├«n vigoare de la data de 18 iunie 2011).

Un element de o importan┼ú─â crucial─â introdus de Regulamentul┬á 4/2009 ├«l constituie sistemele de cooperare administrativ─â instituite cu scopul de a ├«mbun─ât─â┼úi recupererea transfrontalier─â a crean┼úelor de ├«ntre┼úinere. Aceste sisteme, bazate pe ÔÇ×autorit─â┼úi centraleÔÇŁ desemnate de c─âtre state, nu existau ├«n temeiul vechii Conven┼úii de la Haga ┼či nici al altor instrumente europene ├«n aceast─â materie. ├Än Rom├ónia, autoritatea central─â desemnat─â┬á s─â ├«ndeplineasc─â atribu┼úiile de cooperare administrativ─â ┼či asisten┼ú─â ├«n temeiul Conven┼úiei sau al Regulamentului este Ministerul Justi┼úiei.

  • ├Än ceea ce prive┼čte competen╚Ťa, legea aplicabil─â, recunoa╚Öterea ╚Öi executarea hot─âr├órilor judec─âtore╚Öti precum ╚Öi acceptarea ╚Öi executarea actelor autentice ├«n materie de succesiuni, Parlamentul European ╚Öi Consiliul Uniunii Europene au adoptat┬áRegulamentul 650/2012.┬áA┼ča cum se prevede ├«n preambulul actului, ÔÇ×domeniul de aplicare al Regulamentului ar trebui s─â includ─â toate aspectele de drept civil referitoare la patrimoniul unei persoane decedate, ╚Öi anume la toate formele de transfer de bunuri, drepturi ╚Öi obliga╚Ťii din cauz─â de deces, fie c─â este vorba de un act voluntar de transfer ├«n temeiul unei dispozi╚Ťii pentru cauz─â de moarte, fie de un transfer sub forma succesiunii┬áab intestatÔÇŁ.
  • Regulamentul 1259/2010┬áa fost adoptat pentru a se aplica divor╚Ťului ╚Öi separ─ârii de corp ├«n situa╚Ťiile ├«n care exist─â un conflict de legi. Astfel, articolul 5 prevede urm─âtoarele:

ÔÇ×So╚Ťii pot conveni s─â desemneze legea aplicabil─â divor╚Ťului ╚Öi separ─ârii de corp, cu condi╚Ťia ca aceasta s─â fie una dintre urm─âtoarele legi:

(a) legea statului pe teritoriul c─âruia so╚Ťii ├«╚Öi au re╚Öedin╚Ťa obi╚Önuit─â ├«n data ├«ncheierii acordului;

(b) legea statului pe teritoriul c─âruia so╚Ťii ╚Öi-au avut ultima re╚Öedin╚Ť─â obi╚Önuit─â, cu condi╚Ťia ca unul dintre ei s─â aib─â ├«nc─â re╚Öedin╚Ťa respectiv─â ├«n data ├«ncheierii acordului;

(c) legea statului de cet─â╚Ťenie a unuia dintre so╚Ťi ├«n data ├«ncheierii acordului;

(d) legea forului.ÔÇŁ

  • Directiva 2003/86/CE a Consiliului European┬áreglementeaz─â dreptul la re├«ntregirea familiei pe care ├«l au resortisan╚Ťii ╚Ť─ârilor ter╚Ťe care au re╚Öedin╚Ťa ├«n mod legal pe teritoriul statelor membre.

Dup─â ce examineaz─â cererea solicitan┼úilor, statele membre pot autoriza intrarea si ┼čederea urm─âtorilor membri ai familiei:

– ┬áso╚Ťul sus╚Ťin─âtorului re├«ntregirii;

– copiii minori ai sus╚Ťin─âtorului re├«ntregirii ╚Öi ai so╚Ťului acestuia, inclusiv copiii adopta╚Ťi ├«n conformitate cu o decizie luat─â de autoritatea competent─â a statului membru;

– ┬árudele de gradul ├«nt├ói pe linie ascendent─â direct─â ale sus╚Ťin─âtorului re├«ntregirii sau ale so╚Ťului acestuia dac─â acestea se afl─â ├«n ├«ntre╚Ťinerea sa ╚Öi nu beneficiaz─â de sprijinul familial necesar ├«n ╚Ťara de origine;

– ┬ácopiii majori nec─âs─âtori╚Ťi ai sus╚Ťin─âtorului re├«ntregirii sau ai so╚Ťului acestuia, atunci c├ónd ace╚Ötia se afl─â ├«n incapacitatea obiectiv─â de a se ├«ntre╚Ťine singuri ca urmare a st─ârii lor de s─ân─âtate. Totodat─â, statul are dreptul de a respinge cererea de intrare ╚Öi de ╚Öedere a unuia dintre membrii familiei din motive de ordine public─â, de siguran╚Ť─â public─â sau de s─ân─âtate public─â.

  • Dreptul la libera circula┼úie este, de asemenea, consacrat la nivel interna┼úional prin┬áDirectiva 2004/38/CE┬ácare stabile╚Öte, cu titlu de principiu, faptul c─â: ÔÇťCet─â╚Ťenia Uniunii confer─â fiec─ârui cet─â╚Ťean al Uniunii un drept fundamental ╚Öi individual la liber─â circula╚Ťie ╚Öi ╚Öedere pe teritoriul statelor membre, sub rezerva limit─ârilor ╚Öi condi╚Ťiilor prev─âzute de tratatÔÇŁ.
  • Din examinarea┬ájurispruden┼úei Cur┼úii de Justi┼úie a Uniunii Europene┬áreg─âsim anumite hot─âr├óri ce reflect─â orientarea juridic─â actual─â ├«n materia dreptului familiei:

– ┬áHot─âr├órea Cur╚Ťii (Marea Camer─â) din 24 septembrie 2013 referitoare la ÔÇ×Obliga╚Ťia de a de╚Ťine viz─â pentru admisia pe teritoriul unui stat membru ÔÇö Libera prestare a serviciilor ÔÇö Dreptul unui resortisant turc de a intra ├«ntr-un stat membru ├«n scopul de a vizita un membru al familiei sale ╚Öi de a beneficia, ├«n mod poten╚Ťial, de prest─âri de serviciiÔÇŁ

– Hot─âr├órea Cur╚Ťii (Camera a doua) din 6 decembrie 2012 referitoare la ÔÇ×Dreptul la re├«ntregirea familiei ÔÇö Recompunerea familiilor ├«n urma rec─âs─âtoririi mamelor cu resortisan╚Ťi ai unor ╚Ť─âri ter╚Ťe ╚Öi a na╚Öterii unor copii, de asemenea resortisan╚Ťi ai unor ╚Ť─âri ter╚Ťe, rezulta╚Ťi din aceste c─âs─âtorii ÔÇö Refuzul de a acorda dreptul de ╚Öedere noilor so╚Ťi pentru motivul lipsei resurselor suficienteÔÇŁ.

– Hot─âr├órea Cur╚Ťii (Marea Camer─â) din 12 martie 2014 referitoare la ┬áÔÇ×Dreptul la liber─â circula╚Ťie ╚Öi ╚Öedere pe teritoriul statelor membre┬á ÔÇö Beneficiari┬á ÔÇö Drept de ╚Öedere al unui resortisant al unui stat ter╚Ť, membru al familiei unui cet─â╚Ťean al Uniunii, ├«n statul membru al c─ârui resortisant este acest cet─â╚Ťean┬á ÔÇö Cet─â╚Ťean al Uniunii care este rezident ╚Öi resortisant al aceluia╚Öi stat membruÔÇť.

– Hot─âr├órea Cur╚Ťii (Marea Camer─â) din data de 9 ianuarie 2007 referitoare la ÔÇ×Libertatea de stabilire ÔÇöSitua┼úia resortisantului unui stat membru stabilit ├«n alt stat membru ÔÇö Dreptul de ╚Öedere al ascendentului so╚Ťului, ambii, ascendentul ╚Öi so╚Ťul, fiind resortisan╚Ťi ai unei ╚Ť─âri ÔÇö Probe care trebuie prezentate pentru a fi considerat ascendent aflat ├«n ├«ntre╚ŤinereÔÇŁ.

  • Adunarea Parlamentar─â a Consiliului Europei┬áare rolul de a emite recomand─âri ├«n materii precum: drepturile omului, protec╚Ťia minorit─â┼úilor, democra┼úie ╚Öi statul de drept. Din actele acestui organism interna┼úional, urm─âtoarele intr─â sub inciden┼úa dreptului familiei:

– Recomandarea 1074 (1988) privind politica familial─â si necesitatea de a folosi toate instrumentele legale pentru a asigura egalitatea ├«n cadrul familiei.

– Recomandarea 1460/2000 prin care este consacrat─â necesitatea ├«nfiin┼ú─ârii institu┼úiei de Ombudsman european al copiilor ale c─ârui sarcini vor fi de a promova implementarea conven┼úiilor privind drepturile copiilor.

– Recomandarea 1371 (1998) referitoare la abuzul, neglijarea sau p─âr─âsirea copiilor.

– Recomandarea 1362 (1998) prin intermediul c─âreia este condamnat─â men┼úinerea de c─âtre anumite state membre a discrimin─ârii dintre barbati si femei ├«n alegerea numelui de familie si transmiterea acestuia c─âtre copii.

Din cele prezentare anterior, reiese faptul c─â ├«n politica legislativ─â a Uniunii Europene exist─â o puternic─â preocupare pentru consolidarea drepturilor n─âscute din raporturile familiale ┼či pentru eficientizarea colabor─ârii interstatale ├«n acest domeniu.


Surse:

http://assembly.coe.int

http://eur-lex.europa.eu

http://www.just.ro

Related articles
0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!