INTERVIU cu Radu-Cătălin Mardare, Consulul General al României la Sevilla

 

Domnul Radu-Cătălin Mardare s-a născut la 29 noiembrie 1959 și este absolvent al Institutului Politehnic București, Facultatea de Electrotehnică, dar și al unor studii post-universitare dintre care menționăm Programul de perfecționare în domeniul relațiilor internaționale al Institutului Diplomatic Român,  Pregătire în managementul aplicat – Management High-Tech Projects BV Olanda, Procesul decizional în investiții și managementul proiectelor, BIRD, Viena, Tehnici de Negociere, Voca – SUA, București.

Cu o experiență profesională vastă, a ocupat funcții precum prefect al județului Bacău, senator, secretar al Comisiei de Politică Externă, președinte al Delegației Parlamentului României la Adunarea Uniunii Europei Occidentale, reprezentant al Senatului Romaniei la SEECP (Procesul de Cooperare din Europa de Sud-Est), șef al Oficiului Consular al României la Castellón de la Plana, Spania, consul, ministru consilier și, în prezent, șeful Consulatului General al României la Sevilla, Spania.


Raluca Gîju: Bună ziua, domnule Consul General. Vă mulțumim că ați acceptat invitația noastră de a acorda acest interviu și de a ne permite să intrăm în tainele unei profesii destul de controversate pentru mulți dintre noi, aflați încă pe băncile facultății.

Radu-Cătălin Mardare: Mulțumesc și eu pentru această ocazie.


R.G.: Ce v-a motivat să urmați o carieră în diplomație?

R-C.M.: Dorința de a-mi pune în valoare cele învățate în timp, experiența dobândită într-un parcurs profesional destul de divers și din interacțiunea îndelungată cu oamenii, cu publicul, pentru a lucra într-un domeniu care presupune promovarea intereselor României și asistența consulară acordată concetățenilor noștri, uneori în cele mai dificile situații.


R.G.: Care au fost etapele pe care le-ați parcurs pentru a ajunge în această funcție?

R-C.M.: Prima etapă cred că o constituie educația primită, școala, care mi-a oferit cunoștințele de limbi străine. Mai apoi am avut, aproape permanent, prilejuri de a le folosi și dezvolta. Este vorba de colaborări, întâlniri, contacte pe care le-am avut cu oameni de afaceri, diplomați, consultanți, activiști sociali, reprezentanți ai administrației publice, politicieni dintr-un important număr de țări ale lumii, în anii în care am activat într-o întreprindere industrială, apoi într-o societate din domeniul investițiilor financiare, ulterior în administrația publică și în Parlament.

Ar mai fi cunoștințele de tehnică a negocierilor, completate în cadrul Institutului Diplomatic Român, cei patru ani în care am îndeplinit funcția de prefect și în care mi-am dezvoltat cunoștințele privind administrația publică, legislația aferentă și, mai important decât toate, am putut cunoaște foarte mulți oameni, cu preocupările și problemele lor, orașele, satele, un județ al României, sub toate aspectele vieții sale economice, sociale, culturale.

Au mai fost cei șase ani în care am activat în Comisia de Politică Externă a Senatului, ca membru și apoi secretar, perioadă în care am urmat și cursurile Institutului Diplomatic, menționat mai înainte. Am reprezentat Parlamentul în cadrul Procesului de Cooperare în Europa de Sud-Est (SEECP) și am condus delegația forului legislativ la Adunarea Parlamentară a Uniunii Europei Occidentale.


20140725-Subdelegado-Huelva-y-cónsul-Rumanía

R.G.: Ce presupune acestă “artă a negocierilor”, cum mai este definită diplomația?

R-C.M.: O cunoaștere și o înțelegere profundă a situației, a contextului, capacitatea de a analiza, de a înțelege poziția și obiectivele celorlalți, de a anticipa reacții, experiență, răbdare… Studiul tehnicilor de negociere ajută, desigur.


R.G.: Ce sfaturi aveți pentru tinerii care doresc să urmeze o carieră în domeniu?

R-C.M.: Să învețe, să se pregătească bine în domeniul de studiu în care s-au decis să se specializeze, să citească, să-și perfecționeze și să-și diversifice cunoștințele de limbi străine, să-și formeze o bază de cunoștințe din domenii adiacente, care să le poată fi de folos pe parcurs, să încerce să planifice, să construiască, să-și urmeze pas cu pas parcursul profesional.


R.G.: Cine poate accede și care sunt atuurile pe care trebuie să le dețină un diplomat?

R-C.M.: Dacă există o rețetă a reușitei, cred că este aceeași pentru orice domeniu de activitate. Oricine își dorește, își urmărește consecvent țelul, perseverează, învață temeinic și continuu cât mai mult din ceea ce trebuie să știe ca să poată reprezenta țara sa, să poată promova interesele ei economice, schimburile culturale, să acorde asistență cetățenilor români, poate urma această carieră, în serviciul exterior al României.


R.G.: Revenind la activitatea dumneavoastră, care sunt principalele probleme cu care se confruntă românii din Sevilla?

R-C.M.: Românii care s-au stabilit aici trăiesc într-una dintre țările europene cele mai dezvoltate, într-o societate tolerantă, cu o administrație și cu un sistem de protecție socială foarte bine puse la punct. Problemele lor sunt, pe de o parte, similare cu cele ale localnicilor, și anume cele legate de găsirea și păstrarea unui loc de muncă și, pe de altă parte, pentru mulți conaționali, cele care decurg din separarea de familia rămasă acasă sau din dificultatea de a gestiona, de la distanță, anumite chestiuni administrative.


radu-catalin-mardareR.G.: În ce masură se pot baza pe sprijinul Consulatului?

R-C.M.: Cadrul legal ne oferă posibilitatea de a oferi o largă paletă de servicii consulare, legate de obținerea sau preschimbarea actelor de identitate sau a documentelor de călătorie, de înscrierea actelor de stare civilă și oficierea de căsătorii, de autentificarea de acte notariale, de acordare de asistență consulară cetățenilor români aflați în situații deosebite. Atunci când solicitările depășesc aria de competență, încercăm să oferim informații, recomandări, soluții…


R.G.: Ce ar trebui să reprezinte Consulatul, la nivel instituțional, pentru românii aflați în zona  dumneavoastră de responsabilitate?

R-C.M.: Consulatul reprezintă o instituție a statului român unde conaționalii noștri găsesc rezolvarea problemelor cu care se confruntă sau, cel puțin, informații, recomandări sau îndrumări. De asemenea, consulatul este un partener pentru organizațiile și asociațiile românești, în tot ceea ce privește inițierea și dezvoltarea activităților lor destinate păstrării tradițiilor, limbii și culturii naționale, apărării intereselor cetățenilor noștri.


R.G.: Conform unor sondaje cu privire la distribuirea pe țări a românilor din diaspora, Spania se află pe locul al doilea. Care credeți că sunt principalele motive pentru care românii aleg să se stabilească în Spania?

R-C.M.: Spania reprezintă pentru mulți români o țară cu o democrație consolidată, cu instituții ale statului de drept funcționale, cu un sistem foarte bine pus la punct, generos, de servicii și de protecție socială, cu o economie care, în ciuda dificultăților care mai apar, oferă constant locuri de muncă în agricultură, turism, servicii ori construcții și, nu în ultimul rând, o societate tolerantă, un popor care a cunoscut și a păstrat în memoria colectivă tot ce e legat de căutarea unui trai mai bun departe de țara ta.


R.G.: Ce ar trebui să facă statul român ca acești români aflați departe de țară să simtă că sunt sprijiniți?

R-C.M.: Pe lângă secția consulară a Ambasadei de la Madrid și Consulatul de la Barcelona, statul român a mai înființat, în ultimii opt ani, încă șase oficii consulare, la care se vor adăuga alte două în viitorul apropiat. Pe lângă acest efort financiar, care mai include modernizarea serviciilor consulare și introducerea gratuității la unele servicii, trebuie menționate demersurile diplomatice care au avut ca rezultat încheierea unui parteneriat strategic cu Spania, acorduri cum ar fi cel în baza căruia se desfășoară programul de promovare a limbii, culturii și civilizației românești, programele de finanțare derulate de departamentul pentru politici pentru relația cu românii de pretutindeni, cele sprijinite de președinția României ori modificarea legii electorale prin introducerea votului prin corespondență.


Mardare Radu CatalinR.G.: Care este stadiul relațiilor româno-spaniole și ce poate să facă Consulatul General al României la Sevilla pentru a contribui la dezvoltarea acestora?

R-C.M.: Parteneriatul strategic între țările noastre se concretizează în excelente relații de colaborare în cadrul Uniunii Europene și al NATO. Consulatul desfășoară un program de activități de promovare a relațiilor economice, a comerțului și investițiilor, ca și acțiuni de diplomație publică, de promovare a schimburilor în domeniile culturii, științei și educației.


R.G.: Cum ați caracteriza comunitatea românească aflată în Sevilla din punctul de vedere al vârstei, preocupărilor, aspirațiilor, dar și al sentimentului său față de țara mamă?

R-C.M.: Ne-o spun statisticile oficiale – tipică este familia de români, cu părinți cu vârste de 35-40 de ani și 2-3 copii, cu preocupări legate de locul de muncă, sănătate, de copii și care țin legătura cu cei de acasă.


R.G.: Ce doriți să le transmiteți românilor de pretutindeni, îndeosebi celor de peste hotare?

R-C.M.: Îi îndemnăm să țină legătura cu consulatul pentru a se informa în legătură cu tot ce i-ar putea interesa, pentru a-și rezolva eventual mai rapid și cu eforturi reduse problemele personale și, în acest an electoral, pentru a-și putea exercita dreptul de vot într-o manieră cât mai convenabilă.


R.G.: În încheiere, ce părere aveți despre Proiectul ABC Juridic și ce mesaj doriți să le transmiteți cititorilor noștri?

R-C.M.: Mi se pare un proiect foarte interesant și o inițiativă pe care eu o apreciez mult, aceea de a-i informa pe tineri, și nu doar pe cei care au ales să studieze dreptul, de a dezbate, de a scrie despre subiecte care au de-a face cu preocupările lor, fie că sunt legate de dezvoltarea propriei cariere sau despre domenii conexe, lucruri cu care se confruntă sau pe care trebuie să le știe, să le înțeleagă pentru a reuși în profesia aleasă și pentru a-și întregi acea parte a culturii generale care cuprinde cunoștințe din domeniile dreptului, administrației, al celui financiar, care ne sunt necesare tuturor în societatea de azi. Mi se par inspirate modalitățile în care o faceți și recomand cititorilor dumneavoastră să participe activ la dezvoltarea acestui proiect.


R.G.: Domnule Consul General, vă mulțumim încă o dată pentru bunăvoința și deschiderea de care ați dat dovadă. Vă urăm mult succes în misiunea pe care v-ați asumat-o și sperăm ca acest interviu să fie primul pas către o colaborare cu dumneavoastră, precum și cu instituția pe care o reprezentați.

R-C.M.: Mulțumesc, mult succes și echipei ABC Juridic! Cu siguranță.

Related articles
0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!