INTERVIU cu Radu Magdin, CEO al Smartlink Communications, despre comunicarea politică și socială

Radu Magdin este un analist de succes, absolvent al Facultății de Drept din cadrul Universității București, consultant în comunicare și afaceri publice. La scurt timp după terminarea studiilor, Radu a activat în presă și diplomație, lucrând ca ofițer de presă la Parlamentul European, iar apoi la Google ca manager pentru politici europene. Din 2012 este CEO al Smartlink Communications, derulând mai multe proiecte la nivel național și internațional. Este interesat de energie, sectorul IT și politică europeană, experiența recomandându-l să fie unul dintre cei 15 tineri ai grupului de lucru al Liderilor Emergenți NATO; a fost, totodată, consilier onorific pe comunicare externă al fostului Premier al României.

Alexandru Vlaston: Mă bucur că ați acceptat invitația de a participa la acest interviu.

Radu Magdin: Și eu vă mulțumesc mult pentru invitație.

A.V. Sunteți absolvent al Facultății de Drept. De ce nu ați urmat încă o carieră în domeniul juridic?

R.M. Am un mare avantaj: mă prind repede ce vreau și păstrez direcția ulterior; în clasa a X-a din liceu am hotărât că vreau să intru în diplomație și m-am gândit că cea mai bună facultate ca și pregătire pentru acest obiectiv va fi Dreptul. Iar la Drept, tot ce am făcut a fost pe linia asta, că vorbim de doi ani “soldați” cu DEUG la Colegiul Juridic Franco-Roman de Studii Europene, sau participarea la școli de vară de relații internaționale. Experiența cea mai formativă din facultate a fost antrenamentul și apoi prezentarea efectivă la cel mai mare concurs de pledoarie din lume, Phillip Jessup, de la Washington, în 2003 și 2004, și antrenarea echipei Universității București în 2005. Așadar, o carieră în domeniul juridic nu a fost nicio clipă ținta mea, m-au interesat câteva materii cheie gen drept internațional public, drept diplomatic și dreptul comunitar, în rest, nu am fost tentat.

A.V. Ați fost ofițer de presă la Parlamentul European și manager pentru politici europene la Google. Ce ați învățat din aceste experiențe?

R.M. Oh, foarte multe. Ca ofițer de presa la PE am învățat cum să lucrez cu media străină și cea națională și cum să mă ajustez la politică în mediul multinațional. Politica europeană te învață că viata nu e pur și simplu albă sau neagră, că există multe nuanțe de gri, iar arta e deosebirea exactă a nuanțelor, și formarea de coaliții de sprijin pentru un interes anume. De la Google am învățat disciplina corporate și apetența pentru o viziune foarte ambițioasa de viață: e o companie care nu cunoaște limite, în sens pozitiv.

A.V. Ce v-a determinat să vă întoarceți în România și să înființați propria firmă de consultanță?

R.M. Mi-era dor de Romania, de familie, voiam să mă întorc să schimb societatea în bine și aveam și sentimentul că la Bruxelles am învățat cam tot ce aveam de învățat. În plus, mie îmi plac orașele mai agitate, mai vii, gen Londra, New York, București, Bruxelles-ul e un pic cam prea liniștit pentru gustul meu. În ceea ce privește lansarea consultanței, am simțit că acum e momentul pentru un demers antreprenorial.

A.V. Urmează campaniile din 2016 cu alegeri locale și parlamentare. Cum credeți că ar trebui să arate comunicarea candidaților pentru a atrage atenția publicului tânăr și implicit a scoate oamenii la vot?

R.M. Să fie scurtă, clară și onestă: cred ca ne-am săturat cu toții de limbaj de lemn, de “vrăjeală”. De asemenea, cred ca ar trebui să fie o campanie inteligentă și amuzantă în același timp: o combinație de spiritualitate și clasicul mișto românesc, pentru a căpăta caracter viral.

A.V. Candidații ar trebui să se promoveze din timp pentru alegeri?

R.M. Da, perioada alegerilor e prea aglomerată, poluată fonic, pentru a distinge muzica bună de zgomotul de fundal.

A.V. Credeți că un politician poate avea o imagine impecabilă în relația cu media și cu publicul? Dacă da, avem un exemplu?

R.M. Există oameni de stat, oameni politici și simpli politicieni. Prin această clasificare, un politician, cuvânt oricum cu conotație negativă, nu are cum să aibă o imagine impecabilă. O imagine impecabilă reflectă și un fond foarte bun, o aliniere a voinței, a valorilor, a viziunii, a poveștii de viață. Mai e de lucru pentru un asemenea produs politic în România.

A.V. Comparativ cu alte state, câtă importanță oferă oamenii politici din Romania comunicării online? Ce recomandări ați avea pentru online-ul politic romanesc?

R.M. O fac pentru că trebuie, pentru că au înțeles că e utilă. Recomandările rămân cele de mai sus, legate de concizie și naturalețe.

A.V. Care credeți că sunt uneltele necesare pentru a face un om să comunice eficient și să aibă priză la public? Ce mijloace media trebuie să folosească și ce importanță au limbajul verbal, non-verbal si dresscode-ul?

R.M. Antrenamentul e cheie, mai puțin în cazurile foarte rare de talent masiv nativ pentru discurs public. Practica aduce perfecțiunea, lucrul în oglindă cu voce tare ajută. Modularea vocii e cheie, ca și o poziție prezidențială, demnă, sunt reguli de bază, care inspiră putere și dau naștere la influență la nivelul maselor. Limbajul non-verbal e mai important ca cel verbal de multe ori, căci văzul bate auzul la formarea de percepții: de aici și importanța vestimentației. Însă, la capitolul vestimentație, nu există o rețetă perfectă, unora le poate sta foarte bine cu cravată, de exemplu, alții pot fi operatori politici mai buni fără.

A.V. Cât de importante sunt contactele și networking-ul în general?

R.M. Sunt cheie: un lucru fundamental care scapă sistemului nostru de educație e accentul adițional pe inteligența socială. Succesul în viață depinde, desigur, de efortul și munca noastră, dar și de sprijinul celor din jur.

A.V. Întrucât ne apropiem de finalul interviului, ce sfaturi doriți să le transmiteți studenților pentru a se bucura de succes în carieră?

R.M. Hotărâți-vă ce vreți să faceți cu viața voastră: periodic alegeți unul sau mai multe obiective, asta vă va mobiliza în atingerea lor. Pe baza victoriilor de etapă, la care subconștientul va participa pe deplin, alegeți noi ținte, mereu mai mari, în funcție de pasiunile fiecăruia. Le veți atinge, mai încrezători în voi și veți fi fericiți profesional. Să nu uitam că ambiția e un lucru bun, dar ea dă rezultate numai dublată de multă muncă și de inteligență socială.

A.V. Ce părere aveți despre proiectul ABC Juridic?

R.M. E binevenit, vă urez mult succes cu el!

ABC Juridic

ABC Juridic a luat naştere din dorinţa de a construi perspective pentru viitorii specialişti în domeniul juridic.

Related articles
0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!