O privire asupra României din perspectiva coreeană

Am ajuns la aeroportul Otopeni în jurul orei 23. Am fost puţin speriată la început, fiind prima mea excursie în străinătate şi implicit în România. Pe atunci ştiam doar câteva cuvinte în română: „Bună ziua”, „Mulţumesc” şi „La revedere”. Eram studentă în anul doi la Departamentul de limba română la Universitatea Hankuk de studii străine din Coreea de Sud. Deşi nu vorbeam bine româneşte, mi-am dorit să călătoresc în toată ţara şi am făcut asta împreună cu alte trei colege. Deşi ar putea părea, la început, ciudată această dorinţă (aşa au considerat-o şi părinţii mei şi chiar m-au dezaprobat) şi v-aţi putea întreba cum au reuşit patru coreence cu puţine cunoştinţe de limbă să viziteze România, vă spun că ne-au trebuit numai două luni şi multă curiozitate.
Când am ajuns în Bucureşti am fost uimite de existenţa tramvaiului; în Coreea, nu există tramvai. Primul tramvai din Coreea de Sud a fost inaugurat în 1898, în Seoul, urmând traseul de la staţia Chongnyangni la staţia Poarta Seodaemun. În 1969 tramvaiul a fost desfiinţat din cauza numărului tot mai mare de maşini. Astfel că, în România am văzut pentru prima oară un tramvai. Toate colegele mele spuneau „Uau! Seamănă cu un tren dar are şi linie sus!”.

 

tro

(Tramvaiul din Seoul în 1964)

tro1

(Tramvaiul din Bucureşti în 2007)

În România există Tramvai, Troleibuz şi Autobuz, în timp ce în Coreea este un singur tip de autobuz: are numai două uşi, putem urca pe uşa din faţă şi coborî numai pe uşa din spate. Diferenţe am întâlnit şi la metodele de procurare a biletelor: în Coreea putem plăti cu creditcard sau cardul transport, dar se poate plăti şi direct şoferului cu cash, în timp ce în România biletele se cumpără din locurile special amenajate în staţiile de autobuz. Şi preţul biletelor este un mod de diferenţiere între cele două ţări: în Coreea preţurile sunt diverse (pentru un autobuz general costă cam un dolar şi pentru un autobuz special, ca de exemplu între Seoul şi alte oraşe aproape de Seoul, costă am doi dolari); în România preţurile sunt fixe, singurele cazuri speciale fiind studenţii şi pensionarii care beneficiază de reducere.

autob

-autobuzele din Seoul în prezent-

În Coreea de sud sistemul transportului în comun este în regim privat. Se asigură dreptul exclusiv privat prin permis de linii şi guvernul Coreei intervine la piaţa autobuzului în mod indirect prin restricţia costului. În anul 2004 judeţul Seoul a rearanjat un nou sistemul de transportului în comun, ca sistemul public-semi : comisie de administraţie cooperativă autobuzului, sistemul licitaţiei pentru liniile autobuzului, sistemul rutei autobuzului central şi sistemul costului de schimbarea transportului.

Cred că autobuzele din Bucureşti sunt mai bune decât cele din Seoul; sunt puţin mai micuţe, dar drăguţe şi accesibile. Pentru că au trei uşi şi se poate urca şi coborî pe oricare dintre ele totul este mul mai confortabil şi mai uşor de utilizat. Pentru coreenii care sunt mereu ocupaţi şi se grăbesc este o idee foarte atractivă. Şi am observat că uşile de la toate aceste mijloace de transport în comun din Bucureşti sunt diferite pentru pasagerii şi şoferii. Părerea mea este că şi în Coreea ar trebuie să fie un spaţiu separat pentru şoferii.

spatiu

-spaţiul şoferului în Coreea-

Un alt lucru care m-a uimit în legătură cu transportul în comun este lipsa de informaţie din staţiile de autobuz. Cum ştiu românii toate traseele transportului şi la ce oră ajunge un autobuz aici? Majoritatea coreenilor se enervează repede; nu prea le place să aştepte mult timp. De aceea putem găsi orice informaţie în legătură cu autobuzul pe care îl aşteptăm în staţia de autobuz. în câte minute poate ajunge, care este traseul etc. Acest sistem nu este doar în Coreea, ci şi în Cehia şi mi-ar plăcea foarte mult să fie adoptat şi în România.

afis

-staţie de autobuz în Coreea-

Recent s-a schimbat concepţia autobuzului în Seoul. Din Aprilie 2014 s-a introdus „Tayo Bus”; acesta provenind de la desenul animat „Tayo the little Bus”, Este un mod de a promova transportul în comun, devenind o atracţie pentru copii.

animatii

 

-animaţia The Little Bus Tyo-                                                       -autobuzul Tyi în realitate-

Autoseul

-autobuzele Tyo în Seoul-

 

 

MinJeong Gu

MinJeong Gu este doctorandă în anul doi la Facultate de litere, Universitatea din Bucuresti.

Related articles
0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!