Procedurile de solutionare alternativa a litigiilor dintre comercianti si consumatori

Observa┼úii introductive. Lentoarea procedeelor clasice de solu┼úionare a litigiilor reprezint─â, cel mai probabil, principalul obstacol de care se lovesc consumatorii ca p─âr┼úi litigante, ├«ndeosebi ├«n materia contractelor ├«ncheiate online[1], cu sau f─âr─â componente transfrontaliere. ├Än contextul modific─ârilor majore aduse legisla┼úiei consumatorilor prin O.G. nr. 38/2015 privind solu┼úionarea alternativ─â a litigiilor dintre comercian┼úi ┼či consumatori, ├«n vigoare din 7 septembrie 2015, apari┼úia noilor proceduri alternative este important─â pentru practicieni ┼či justi┼úiabili deopo┬ştriv─â, av├ónd ├«n vedere c─â, prin noile texte legislative:

(i) este introdus─â procedura SAL prin care consumatorii se pot adresa inclusiv onlineorganismelor SAL care aplic─â proceduri de solu┼úionare alternativ─â, extra┬şjudiciar─â a litigiilor;

(ii) va putea fi utilizat─â procedura SAL ├«n litigiile dintre consumatori ┼či b─ânci, inclusiv pentru creditele ├«n valut─â supuse impreviziunii Ôłĺ ├«ndeosebi medierea litigiilor.

Procedura SAL (Solu┼úionare Alternativ─â a Litigiilor) reprezint─â un element de total─â noutate pentru consumatorii rom├óni, care vor beneficia de posibilitatea s─â prezinte online o reclama┼úie ┼či documentele justificative necesare, pe site-ul unei entit─â┼úi SAL. ├Än cazul procedurilor SAL prin care se propune o solu┼úie, consumatorii au posibilitatea de a se retrage din procedur─â ├«n orice moment dac─â nu sunt satisf─âcu┼úi de func┼úionarea sau de modul de desf─â┼čurare a procedurii.

├Än domeniul creditului bancar, un element decisiv de noutate ├«l reprezint─â ├«nfiin┼úarea┬á Centrului de solu┼úionare alternativ─â a litigiilor din sistemul bancar (Centrul SAL), ca entitate juridic─â autonom─â, neguvernamental─â, apolitic─â, f─âr─â scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridic─â, ├«n scopul asigur─ârii accesului consumatorilor din domeniul bancar la solu┼úionarea, prin proceduri SAL, a litigiilor dintre ace┼čtia ┼či b─ânci.

Obiectivele prezentului studiuconstau ├«n familiarizarea practicienilor cu noile proceduri SAL introduse ├«n dreptul rom├ón prin OG 38/2015 privind solu┼úionarea alternativ─â a litigiilor dintre consumatori ┼či comercian┼úi[2], diferen┼úierea clauzelor de arbitraj / mediere abuzive, cunoa┼čterea rezultatelor procedurii.

 

II. Domeniul de aplicare. Ordonan┼úa Guvernului nr. 38/2015 privind solu┼úionarea alternativ─â a litigiilor dintre consumatori ┼či comercian┼úi creeaz─â cadrul legal, astfel ├«nc├ót reclama┼úiile ├«mpotriva comercian┼úilor s─â poat─â fi prezentate voluntar de c─âtre consumatori entit─â┼úilor care aplic─â proceduri de solu┼úionare alternativ─â a litigiilor ├«ntr-un mod independent, impar┼úial, transparent, eficace, rapid ┼či echitabil, ├«n scopul asigur─ârii unui nivel ├«nalt de protec┼úie a consumatorilor ┼či a bunei func┼úion─âri a pie┼úei (art. 1).

Dispozi┼úiile ordonan┼úei sunt aplicabile procedurilor de solu┼úionare extrajudiciar─â a litigiilor na┼úionale ┼či transfrontaliere[3] izvor├óte din contractele de v├ónz─âri sau din contractele de prest─âri de servicii ├«ncheiate ├«ntre un comerciant care desf─â┼čoar─â activit─â┼úi ├«n Rom├ónia ┼či un consumator rezident ├«n Uniunea European─â prin interven┼úia unei entit─â┼úi de solu┼úionare alternativ─â a litigiilor, care propune sau impune o solu┼úie ┼či care ac┼úioneaz─â ├«n Rom├ónia.

Noile proceduri SAL nu se aplic─â (dup─â cum rezult─â din art. 2, OG 38/2015): (a) procedurilor de solu┼úionare a reclama┼úiilor consumatorilor derulate de comercian┼úi prin proceduri proprii; (b) serviciilor neeconomice de interes general; (c) litigiilor ├«ntre comercian┼úi; (d) negocierilor directe ├«ntre consumator ┼či comerciant; (e) ├«ncerc─ârilor efectuate de un judec─âtor de a solu┼úiona un litigiu pe parcursul procedurii judiciare referitoare la respectivul litigiu; (f) procedurilor ini┼úiate de un comerciant ├«mpotriva unui consumator; (g) serviciilor de s─ân─âtate prestate pacien┼úilor de c─âtre cadre medicale pentru evaluarea, men┼úinerea sau refacerea st─ârii lor de s─ân─âtate, inclusiv prescrierea, eliberarea ┼či furnizarea de medicamente ┼či dispozitive medicale[4]; (h) unit─â┼úilor ┼či institu┼úiilor publice de ├«nv─â┼ú─âm├ónt postliceal sau superior.

De remarcat faptul c─â negocierile directe ├«ntre consumator ┼či comerciant[5] (i), ca ┼či litigiile comerciale clasice (implic├ónd doi sau mai mul┼úi comercian┼úi) (ii) nu intr─â ├«n sfera de aplicare a noilor proceduri SAL.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á Libertatea r─âm├óne cuv├óntul de ordine atunci c├ónd vine vorba despre recurgerea consumatorilor la procedurile alternative de rezolvare a disputelor, sub un dublu aspect: (a) libertatea consumatorului de a apela sau nu la o entitate SAL (art. 14 din OG nr. 38/2015), (b) libertatea consumatorului de a accepta sau nu solu┼úia propus─â de entitatea SAL (art. 11 din OG nr. 38/2015). Caracterul neobligatoriu al mijloacelor alternative de solu┼úionare a litigiilor deriv─â din principiul potrivit c─âruia consumatorul nu poate fi constr├óns de c─âtre comerciant s─â apeleze la o entitate SAL, extra-judiciar─â, pentru tran┼čarea litigiului, neput├ónd fi privat de dreptul s─âu constitu┼úional de a accesa ac┼úiunile ├«n justi┼úie ┼či de a beneficia de garan┼úiile de impar┼úialitate oferite de judec─âtor.

 

III. Entit─â┼úile de solu┼úionare alternativ─â a litigiilor. O entitate SAL este o structur─â care ofer─â solu┼úionarea unui litigiu printr-o procedur─â SAL ┼či care poate func┼úiona exclusiv ├«n cadrul Autorit─â┼úii Na┼úionale pentru Protec┼úia Consumatorilor (a), ├«n cadrul unei autorit─â┼úi publice centrale (b) sau a unei autorit─â┼úi administrative autonome cu responsabilit─â┼úi ├«n domeniul protec┼úiei consumatorilor (c). ├Än domeniul bancar, entitate SAL este Centrul de solu┼úionare alternativ─â a litigiilor (d).

Platforma european─â de solu┼úionare online a litigiilorreprezint─â uninstrument digital creat de Comisia European─â pentru a facilita solu┼úionarea independent─â, impar┼úial─â, transparent─â, eficace, rapid─â ┼či echitabil─â, pe cale extrajudiciar─â, a litigiilor care privesc obliga┼úiile contractuale rezultate din contractele de v├ónzare sau de prestare de servicii online dintre un consumator care ├«┼či are re┼čedin┼úa ├«n Uniune ┼či un comerciant stabilit ├«n Uniune, ├«n conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 524/2013 al Parlamentului European ┼či al Consiliului din 21 mai 2013 privind solu┼úionarea online a litigiilor ├«n materie de consum ┼či de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004 ┼či a Directivei 2009/22/CE (Regulament privind SOL ├«n materie de consum).

Entit─â┼úile SAL ├«ndeplinesc urm─âtoarele cerin┼úe[6] (conform art. 5 din OG 38/2015): (a) administreaz─â un site internet actualizat care permite p─âr┼úilor s─â aib─â cu u┼čurin┼ú─â acces la informa┼úiile referitoare la procedura SAL ┼či care permite consumatorilor s─â prezinte online o reclama┼úie ┼či documentele justificative necesare; (b) furnizeaz─â, la cerere p─âr┼úilor, pe un suport durabil, informa┼úiile prev─âzute; (c) permit consumatorului s─â prezinte o reclama┼úie ├«n scris, pe suport h├órtie sau pe alt suport durabil; (d) permit schimbul de informa┼úii dintre p─âr┼úi prin mijloace electronice sau prin po┼čt─â; (e) accept─â at├ót litigii na┼úionale, c├ót ┼či litigii transfrontaliere, inclusiv litigiile reglementate de Regulamentul (UE) nr. 524/2013; (f) se asigur─â c─â prelucrarea datelor cu caracter personal este ├«n conformitate cu dispozi┼úiile Legii nr. 677/2001 pentru protec┼úia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal ┼či libera circula┼úie a acestor date, cu modific─ârile ┼či complet─ârile ulterioare, precum ┼či cu Ordinul Avocatului Poporului nr. 75/2002 privind stabilirea unor m─âsuri ┼či proceduri specifice care s─â asigure un nivel satisf─âc─âtor de protec┼úie a drepturilor persoanelor ale c─âror date cu caracter personal fac obiectul prelucr─ârilor.

 

IV. Entit─â┼úile SAL pot refuza instrumentarea unui anumit litigiu din urm─âtoarele motive: (a) consumatorul nu a ├«ncercat s─â contacteze comerciantul ├«n cauz─â pentru a discuta reclama┼úia sa ┼či nu a c─âutat, ca un prim pas, s─â rezolve diferendul direct cu comerciantul;

(b) litigiul este promovat cu rea-credinţă sau este ofensator;

(c) litigiul este sau a fost analizat anterior de către o altă entitate SAL sau de către o instanţă judecătorească (ceea ce exclude, în principiu, posibilitatea de a relua un litigiu recurgând la o altă entitate SAL);

(d) consumatorul nu a prezentat reclama┼úia entit─â┼úii SAL ├«n termen de un an de la data la care acesta, dup─â caz, a prezentat reclama┼úia comerciantului sau de la data s─âv├ór┼čirii faptei ce a dat na┼čtere litigiului ori, ├«n cazul faptelor continue, de la data ├«ncet─ârii acestora ÔÇô ├«n principiu, refuzul prelu─ârii litigiilor la expirarea unui an de la producerea faptului declan┼čator este facultativ pentru entit─â┼úile SAL, care pot opta ┼či pentru acceptarea spre conciliere a unor asemenea litigii;

(e) instrumentarea unui astfel de litigiu ar afecta în mod grav funcţionarea eficientă a entităţii SAL;

(f) entitatea SAL sesizată nu este competentă să soluţioneze litigiul.

├Än cazul ├«n care o entitate SAL nu poate analiza o reclama┼úie care i-đ░ fost ├«naintat─â, entitatea SAL respectiv─â prezint─â ambelor p─âr┼úi o explica┼úie privind motivele neanaliz─ârii litigiului ├«n termen de 21 de zile calendaristice de la primirea dosarului de reclama┼úie.

 

V. Expertiz─â, independen┼ú─â ┼či impar┼úialitate. Conform art. 6 din OG 38/2015, persoanele fizice responsabile din cadrul SAL au expertiza necesar─â ┼či sunt independente ┼či impar┼úiale. Aceasta se realizeaz─â prin faptul c─â aceste persoane: (a) dispun de cuno┼čtin┼úele ┼či aptitudinile necesare ├«n domeniul procedurilor de solu┼úionare alternativ─â a litigiilor sau al solu┼úion─ârii judiciare a litigiilor ├«n materie de consum, precum ┼či de o bun─â ├«n┼úelegere general─â a legisla┼úiei; (b) sunt desemnate pentru un mandat cu o durat─â suficient─â, dar nu mai mic─â de 3 ani, pentru a asigura independen┼úa ac┼úiunilor lor, ┼či nu pot fi eliberate din func┼úie f─âr─â motive ├«ntemeiate; (c) nu primesc niciun fel de instruc┼úiuni de la oricare dintre p─âr┼úi sau de la reprezentan┼úii acestora (respect├ónd principiul impar┼úialit─â┼úii); (d) sunt remunerate ├«ntr-un mod care nu este legat de rezultatul procedurii SAL; (e) comunic─â f─âr─â ├«nt├órziere entit─â┼úii SAL orice circumstan┼ú─â care le poate afecta sau poate fi considerat─â ca afect├óndu-le independen┼úa ┼či impar┼úialitatea sau care poate da na┼čtere unui conflict de interese cu oricare dintre p─âr┼úile litigiului pe care trebuie s─â ├«l solu┼úioneze. Obliga┼úia de a comunica astfel de elemente este o obliga┼úie permanent─â pe tot parcursul procedurii SAL.

 

VI. Transparen┼úa procedurii. Entit─â┼úile SAL au obliga┼úia de a publica pe site-urile lor internet, pe suport durabil dac─â se solicit─â, ┼či prin orice alte mijloace pe care le consider─â adecvate, informa┼úii clare ┼či u┼čor de ├«n┼úeles, privind: (a) datele lor de contact, inclusiv adresa po┼čtal─â ┼či de e-mail; (b) lista pe care sunt incluse; (c) persoanele fizice responsabile de SAL, modalit─â┼úile de desemnare a acestora ┼či durata mandatului lor; (d) expertiza, impar┼úialitatea ┼či independen┼úa persoanelor fizice responsabile de SAL, ├«n cazul Centrului de solu┼úionare alternativ─â; (e) apartenen┼úa entit─â┼úilor SAL la re┼úelele entit─â┼úilor SAL care faciliteaz─â solu┼úionarea litigiilor transfrontaliere; (f) tipurile de litigii pe care sunt competente s─â le solu┼úioneze; (g) regulile de procedur─â care reglementeaz─â solu┼úionarea unui litigiu ┼či motivele pentru care entitatea SAL poate refuza s─â se ocupe de un anumit litigiu; (h) limba ├«n care reclama┼úiile pot fi prezentate entit─â┼úii SAL ┼či ├«n care se desf─â┼čoar─â procedura SAL; (i) tipurile de norme pe care entitatea SAL le poate avea ├«n vedere pentru solu┼úionarea litigiilor, precum dispozi┼úii legale, considerente de echitate, coduri de conduit─â; (j) orice fel de cerin┼úe preliminare pe care p─âr┼úile ar putea fi obligate s─â le ├«ndeplineasc─â ├«naintea ├«nceperii procedurii de solu┼úionare alternativ─â a litigiului, inclusiv cerin┼úa adresat─â consumatorului de a ├«ncerca o solu┼úionare a litigiului direct cu comerciantul. De asemenea, vor fi men┼úionate: (1) condi┼úiile ├«n care p─âr┼úile se pot retrage din procedur─â; (2) costurile care urmeaz─â s─â fie suportate de c─âtre comercian┼úi, inclusiv orice reguli privind plata cheltuielilor la ├«ncheierea procedurii; (3) durata medie a procedurii SAL; (4) efectul juridic al rezultatului procedurii SAL, precum ┼či faptul c─â hot─âr├órile emise de entit─â┼úile SAL prin care este consemnat rezultatul procedurii constituie de drept titlu executoriu, dac─â nu sunt atacate ├«n termen de 15 zile calendaristice de la data comunic─ârii; (5) punerea ├«n aplicare a deciziei SAL, dac─â acest lucru este relevant (conform art. 7 din OG 38/2015).

 

VII. Eficacitatea procedurilor SAL. Dincolo de componenta sa formal─â, dreptul constitu┼úional al consumatorului de a ob┼úine rezolvarea judiciar─â a litigiilor poate fi grevat ├«n practic─â de dificult─â┼úi nedorite, dar reale, cum ar fi obstacolul psihologic ridicat de dificultatea de a identifica tipul corect de ac┼úiune, complexitatea regulilor procedurale, ezoterismul limbajului juridic etc. Un alt motiv de disuadare poate rezulta din lentoarea justi┼úiei etatice, care poate implica durate de timp relativ mari, de un an sau doi, pentru tran┼čarea litigiului, precum ┼či costuri descurajatoare pentru consumatorul confruntat cu probleme concrete legate de ├«ncheierea unui contract online / offline.

În vederea asigurării eficacităţii susţinute a procedurilor SAL comparativ cu procedurile jurisdicţionale clasice, primele trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe (art. 8 din OG 38/2015):

a) procedura SAL s─â fie disponibil─â ┼či u┼čor accesibil─â online ┼či pe suport h├órtie pentru p─âr┼úile ├«n litigiu, indiferent de locul ├«n care acestea se g─âsesc;

b) părţile să aibă acces la procedură fără obligaţia de a recurge la un avocat sau la un consilier juridic, dar fără a fi private de dreptul lor la consiliere independentă sau de a fi reprezentate sau asistate de o terţă persoană sau de reprezentanţi ai asociaţiilor de consumatori în orice etapă a procedurii;

c) procedura SAL s─â fie gratuit─â;

d) părţile aflate în litigiu să fie notificate imediat după primirea tuturor documentelor care conţin informaţii relevante referitoare la reclamaţie de către entitatea SAL care a primit reclamaţia.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Important de remarcat este ┼či termenul maxim de rezolvare a litigiului, care ├«n cadrul procedurilor SAL este de 90 zile de la data ini┼úierii procedurii, ceea ce ├«nseamn─â c─â un consumator poate conta pe un termen maxim de aproximativ 3 luni pentru solu┼úionarea amiabil─â a litigiului.

 

VIII. Corectitudinea procedurilor SAL. ├Än cursul procedurilor SAL (art. 9 din OG 38/2015): (a) p─âr┼úile au dreptul de a-┼či exprima punctul de vedere[7] cu privire la reclama┼úia care face obiectul litigiului ├«naintat spre solu┼úionare entit─â┼úii SAL, ├«n termen de 15 zile calendaristice de la data comunic─ârii acesteia, precum ┼či de a primi din partea entit─â┼úii SAL argumentele, probele, documentele ┼či elementele de fapt prezentate de cealalt─â parte, orice declara┼úii ┼či avize ale exper┼úilor ┼či de a prezenta observa┼úii pe marginea acestora;

(b) părţile sunt informate că nu sunt obligate să folosească un avocat sau un consilier juridic, dar pot apela la consultanţă independentă sau pot fi reprezentate sau asistate de o parte terţă sau de reprezentanţi ai asociaţiilor de consumatori în orice etapă a procedurii;

(c) părţile sunt informate cu privire ia rezultatul procedurii SAL, în scris sau pe un suport durabil, precizându-se motivele pe care se întemeiază rezultatul.

 

IX. Mecanisme SAL. Entit─â┼úile SAL pot propune ┼či/sau impune o solu┼úie p─âr┼úilor. Entit─â┼úile SAL pot derula ambele mecanisme cu condi┼úia de a elabora proceduri specifice pentru fiecare mecanism ├«n parte ┼či de a informa clar ┼či corect p─âr┼úile cu privire la consecin┼úele alegerii unuia dintre mecanisme. ├Än cazul ├«n care entit─â┼úile SAL deruleaz─â ambele mecanisme, consumatorul este cel care alege unul dintre mecanisme.

A. Propunerea unei solu┼úii. ├Än cazul procedurilor SAL prin care se propune o solu┼úie (art. 11 din OG 38/2015), consumatorii au posibilitatea de a se retrage din procedur─â ├«n orice moment dac─â nu sunt satisf─âcu┼úi de func┼úionarea sau de modul de desf─â┼čurare a procedurii. Consumatorii sunt informa┼úi despre acest drept ├«naintea ├«nceperii procedurii.

Înainte de a accepta soluţia propusă, părţile sunt informate cu privire la:

a) posibilitatea de a alege dacă acceptă sau nu soluţia propusă;

b) faptul că implicarea în procedură nu exclude posibilitatea de a cere despăgubiri printr-o procedură judiciară;

c) faptul că soluţia propusă poate fi diferită de un rezultat stabilit de către o instanţă care aplică dispoziţiile legale în vigoare;

d) consecinţele juridice ale acceptării unei astfel de soluţii.

Rezultatul procedurii SAL este comunicat p─âr┼úilor, printr-o not─â de solu┼úionare alternativ─â a litigiilor, ├«n termen de 30 de zile calendaristice de la data la care o entitate SAL a primit dosarul complet al reclama┼úiei. ├Än cazul unor litigii extrem de complexe, entitatea SAL responsabil─â poate, dac─â este necesar, s─â prelungeasc─â termenul cu 20 de zile calendaristice. P─âr┼úile sunt informate ├«n leg─âtur─â cu orice prelungire a termenului respectiv, precum ┼či ├«n leg─âtur─â cu perioada estimat─â pentru terminarea litigiului.

├Änainte de a accepta solu┼úia propus─â, se acord─â o perioad─â de 15 zile calendaristice pentru a-┼či exprima acordul sau dezacordul. ├Än termenul de 15 zile calendaristice de la primirea notei de solu┼úionare a litigiilor, p─âr┼úile comunic─â decizia lor de acceptare sau de respingere a solu┼úiei propuse.

Rezultatul procedurilor SAL nu este obligatoriu dacă doar una dintre părţi acceptă soluţia propusă.

 

B. Impunerea unei solu┼úii. ├Änainte de a alege aceast─â posibilitate de solu┼úionare a litigiului, p─âr┼úile sunt informate cu privire la: (a) caracterul obligatoriu al solu┼úiei; (b) faptul c─â p─âr┼úile nu au posibilitatea de a alege dac─â accept─â sau nu solu┼úia; (c) faptul c─â niciuna dintre p─âr┼úi nu se poate retrage din procedur─â; (d) faptul c─â implicarea ├«n procedur─â nu exclude posibilitatea de a cere desp─âgubiri printr-o procedur─â judiciar─â; (e) faptul c─â solu┼úia propus─â poate fi diferit─â de un rezultat stabilit de c─âtre o instan┼ú─â care aplic─â dispozi┼úiile legale ├«n vigoare; (f) consecin┼úele juridice ale accept─ârii unei astfel de solu┼úii (art. 12 din OG 38/2015). Entit─â┼úile SAL se asigur─â c─â p─âr┼úile ├«┼či dau acordul cu privire la caracterul obligatoriu al solu┼úiei.

Libertatea consumatorului ┼či a comerciantului de a accepta solu┼úia propus─â de membrii entit─â┼úii SAL difer─â, evident, dup─â cum este vorba despre o procedur─â de mediere / conciliere sau de o procedur─â arbitral─â. Fie c─â p─âr┼úile ajung ele ├«nsele la o solu┼úie ├«n urma concilierii, fie c─â aceasta le este propus─â de c─âtre mediator, c├ót timp doar una dintre p─âr┼úile litigante se arat─â de acord cu solu┼úia propus─â, aceasta nu are caracter obligatoriu pentru cealalt─â parte implicat─â ├«n procedura medierii / concilierii. ├Än schimb, ├«n materie de arbitraj desf─â┼čurat ├«n baza unei conven┼úii arbitrale valabile, p─âr┼úile litigiului accept─â expres s─â se plieze pe cerin┼úele deciziei arbitrilor, care ├«ns─â va putea fi atacat─â pe c─âile de procedur─â civil─â specifice (contesta┼úia ├«n anulare).

 

X. Rezultatul procedurii SAL. ├Än cazul ├«n care p─âr┼úile accept─â solu┼úia propus─â, precum ┼či ├«n cazul solu┼úiei impuse, entitatea SAL emite o hot─âr├óre motivat─â (a), iar, ├«n cazul ├«n care p─âr┼úile nu accept─â solu┼úia propus─â, entitatea SAL emite o ├«ncheiere care cuprinde descrierea faptelor, solu┼úia propus─â ┼či decizia p─âr┼úilor (b), conform art. 13 din OG 38/2015.

În cazul în care comerciantul nu acceptă soluţia propusă, entitatea SAL informează consumatorul, prin încheiere, despre căile de atac administrative, respectiv judiciare la care poate recurge pentru soluţionarea litigiului.

Hot─âr├órea, respectiv ├«ncheierea se comunic─â p─âr┼úilor ├«n termen de 15 zile calendaristice de la adoptare ┼či produce efecte de la data comunic─ârii. Acestea pot fi atacate la instan┼úa de judecat─â competent─â.

Hotărârile care nu sunt atacate în termenul de 15 zile calendaristice de la data comunicăriiconstituie de drept titlu executoriu.

Procedurile SAL se finalizeaz─â ├«n termen de 90 de zile calendaristice de la data la care o entitate SAL a primit dosarul complet al reclama┼úiei. ├Än cazul unor litigii complexe, entitatea SAL responsabil─â poate, dac─â este necesar, s─â prelungeasc─â termenul de 90 de zile calendaristice ┼či s─â informeze p─âr┼úile ├«n leg─âtur─â cu orice prelungire, precum ┼či ├«n leg─âtur─â cu perioada estimat─â pentru terminarea litigiului.

 

XI. Clauze abuzive[8]. Conform art. 14 din OG 38/2015,┬á un acord ├«ntre un consumator ┼či un comerciant de a prezenta reclama┼úii unei entit─â┼úi SAL, atunci c├ónd acesta a fost ├«ncheiat ├«nainte de apari┼úia litigiului ┼či dac─â are drept efect privarea consumatorului de dreptul s─âu de a se adresa autorit─â┼úii administrative competente ├«n vederea solu┼úion─ârii reclama┼úiei pe cale administrativ─â[9] ori de a introduce o ac┼úiune ├«n instan┼ú─â ├«n vederea solu┼úion─ârii litigiului, nu este obligatoriu pentru consumator[10].

Arbitrabilitatea litigiului (├«n dreptul consumatorilor)reprezint─â aptitudinea unui litigiu dintre consumatori ┼či profesioni┼čti de a fi supus judec─â┼úii arbitrale, de a face obiectul unui arbitraj; sustragerea litigiului de sub competen┼úa instan┼úelor statale are loc prin ├«ncheierea unei conven┼úii arbitrale[11]. Sunt, ├«n principiu, arbitrabile drepturile asupra c─ârora p─âr┼úile au libertatea de a dispune, fiind excluse: (a) materiile care vizeaz─â ├«n mod direct ordinea public─â (inclusiv implica┼úiile s─âv├ór┼čirii unei infrac┼úiuni penale); (b) litigiile relative la starea civil─â ┼či capacitatea persoanelor (filia┼úie, c─âs─âtorie, divor┼ú, numele persoanei, na┼úionalitate ┼či cet─â┼úenie ┼č.a.); (c) drepturile cu caracter extrapatrimonial ├«n general; (d) materiile excluse ├«n mod expres prin lege.

Clauza compromisorie este o varietate a convenţiei de arbitraj prin care părţile se obligă să supună eventualele lor litigii viitoare unei instanţe arbitrale, înlăturând astfel competenţa instanţelor statale.

Spre deosebire de compromis, clauza compromisorie se ├«ncheie mai ├«naintea survenirii vreunui motiv de litigiu, astfel ├«nc├ót p─âr┼úile nu pot avea o imagine clar─â asupra ├«ntinderii / valorii juridice a unui atare angajament, nici asupra cuantumului ori a naturii prejudiciului a c─ârui reparare va face obiectul analizei arbitrilor, de unde ┼či pericolul asum─ârii unui angajament netemperat ┼či insuficient reflectat, dublat de renun┼úarea la garan┼úiile de impar┼úialitate oferite de persoana judec─âtorului, ca ┼či la c─âile de atac de drept comun.

Pentru aceste ra┼úiuni, clauza compromisorie este considerat─â clauz─â abuziv─â ┼či este lovit─â denulitate relativ─â (de protec┼úie) ├«n contractele ├«ncheiate ├«ntre profesioni┼čti ┼či consumatori, spre deosebire de compromis, care reprezint─â o conven┼úie de arbitraj ├«ncheiat─â posterior survenien┼úei motivului concret de litigiu ┼či care este licit inclusiv ├«n contractele ├«ncheiate ├«ntre profesioni┼čti ┼či consumatori.

Inserarea unei clauze compromisorii ├«ntr-un contract de adeziune propus consumatorilor de c─âtre un profesionist este sanc┼úionat─â prin p├órghiile mecanismului juridic de reprimare aclauzelor abuzive, reglementat prin Legea nr. 193/2000, cu modific─ârile ulterioare; pe de alt─â parte, ├«n contractele ├«ncheiate cu consumatorii, clauza compromisorie este nul─â prin obiectul s─âu (renun┼úarea anticipat─â la o viitoare ac┼úiune ├«n justi┼úie contra profesionistului, f─âr─â a cunoa┼čte natura acestei ac┼úiuni), iar nu numai prin natura sa abuziv─â (imposibilitatea negocierii, crearea unui dezechilibru semnificativ ├«ntre drepturile ┼či obliga┼úiile p─âr┼úilor, contrar cerin┼úelor bunei-credin┼úe ┼č.a). Potrivit lit. l) din Lista clauzelor considerate a fi abuzive anexat─â Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive ├«n contractele ├«ncheiate ├«ntre comercian┼úi ┼či consumatori, sunt considerate a fi abuzive, p├ón─â la proba contrarie, cu toate consecin┼úele atrase de o atare calificare, prevederile contractuale care ÔÇ×exclud dreptul consumatorului de a ├«ntreprinde o ac┼úiune legal─â sau de a exercita un alt remediu legal, solicit├óndu-i ├«n acela┼či timp rezolvarea disputelor ├«n special prin arbitrajÔÇŁ.

Compromisul, pe de alt─â parte,este ovarietate a conven┼úiei de arbitraj prin care p─âr┼úile se oblig─â s─â supun─â litigiul ivit ├«ntre ele unei judec─â┼úi arbitrale, ├«nl─âtur├ónd conven┼úional competen┼úa instan┼úelor statale. Spre deosebire de clauza compromisorie, compromisul se ├«ncheie posterior survenien┼úei motivului concret de litigiu[12], ceea ce implic─â consim┼úirea consumatorului ├«n cuno┼čtin┼ú─â de cauz─â. ├Än contractele ├«ncheiate ├«ntre profesioni┼čti ┼či consumatori, compromisul este valabil, ├«n principiu, fiind supus acelora┼či condi┼úii de fond precum cele aplicabile form─ârii contractelor ├«n general; recurgerea p─âr┼úilor la arbitraj a fost uneori expres men┼úionat─â de legiuitor ca fiind permis─â; de pild─â, conform art. 20 din Legea nr. 365/2002 privind comer┼úul electronic, modificat─â, furnizorii de servicii ┼či destinatarii acestor servicii pot supune litigiile n─âscute ├«ntre ei arbitrajului, ├«n condi┼úiile prev─âzute de lege, precum ┼či celorlalte c─âi extrajudiciare de solu┼úionare a litigiilor, prev─âzute de codurile de conduit─â incidente ├«n materia comer┼úului electronic.

Sub aspectul formei, ├«ncheierea compromisului poate avea loc numai ├«n form─â scris─â (fie ├«n varianta ├«nscrisului sub semn─âtur─â privat─â, fie ├«n cea a ├«nscrisului autentic; compromisul poate fi ├«ncheiat ┼či prin utilizarea unei tehnici de comunicare la distan┼ú─â, profesionistul fiind obligat s─â pun─â la dispozi┼úia consumatorului datele relative la ├«ncheierea compromisului pe un suport durabil, care s─â permit─â stocarea acestora).

 

XII. Reguli proprii. Fiecare entitate SAL elaboreaz─â reguli proprii de solu┼úionare alternativ─â a litigiilor, care trebuie s─â respecte principiile, regulile ┼či cerin┼úele prev─âzute de OG 38/2015. Pe l├óng─â principiul libert─â┼úii consumatorului de a recurge la procedura SAL[13], respectiv de a accepta solu┼úia propus─â, descris mai sus, o serie de principii[14] sunt de asemenea aplicabile ├«n procedura SAL. Mai ├«nt├ói, entitatea extrajudiciar─â trebuie s─â manifeste independen┼ú─â fa┼ú─â de p─âr┼úile litigante. Condi┼úiile de acces la procedura SAL ┼či de desf─â┼čurare a acesteia (inclusiv termenele de comunicare a hot─âr├órii) trebuie s─â fie ├«nso┼úite de transparen┼ú─â. P─âr┼úilor litigante trebuie s─â li se asigure posibilitatea concret─â de a-┼či prezenta ap─âr─ârile ┼či de a-┼či motiva preten┼úiile, conform principiului contradictorialit─â┼úii. ├Än fine, procedura SAL, pentru a se dovedi mai eficace dec├ót remediile jurisdic┼úionale, trebuie s─â fie simpl─â, rapid─â ┼či gratuit─â pentru consumator.

Dup─â cum am men┼úionat anterior, mandatul minimal al membrilor unei entit─â┼úi SAL este de 3 ani, put├ónd fi ├«ns─â vorba ├«n practic─â despre un termen mai lung. Conciliatorii de justi┼úie mandata┼úi de o entitate SAL vor avea misiunea de a facilita rezolvarea amiabil─â a oric─âror dispute intervenite ├«ntre comercian┼úi ┼či consumatori, p─âr┼úile urm├ónd s─â aleag─â dac─â vor considera solu┼úia ca obligatorie, angaj├óndu-se s─â o respecte sau, dimpotriv─â, s─â recurg─â la ac┼úiunile clasice ├«n justi┼úie.

├Än ceea ce prive┼čte efectul procedurilor SAL asupra termenelor de dec─âdere ┼či de prescrip┼úie, pe parcursul derul─ârii procedurii de solu┼úionare alternativ─â a litigiilor, prescrip┼úia dreptului la ac┼úiune nu ├«ncepe s─â curg─â, iar, dac─â a ├«nceput s─â curg─â, ea se suspend─â (art. 16 din OG 38/2015).

 

XIII. Informarea consumatorilor de c─âtre comercian┼úi. Comercian┼úii au obliga┼úia de a informa consumatorii cu privire la entitatea sau entit─â┼úile SAL de care ace┼čtia apar┼úin atunci c├ónd comercian┼úii se angajeaz─â s─â utilizeze respectivele proceduri. Informa┼úiile respective includ adresa site-ului internet al entit─â┼úii sau entit─â┼úilor SAL relevante (art. 25 din OG 38/2015).

Informa┼úiile men┼úionate la alin. (1) sunt furnizate ├«n mod clar, inteligibil ┼či u┼čor accesibil pe site-ul internet al comercian┼úilor, ├«n cazul ├«n care acesta exist─â, ┼či, dac─â este cazul, ├«n termenii ┼či condi┼úiile generale ale contractelor de v├ónzare sau de prestare de servicii dintre comerciant ┼či consumator.

├Än ceea ce prive┼čte medierea ├«n materia serviciilor bancare, fiecare institu┼úie bancar─â va informa consumatorii despre datele de contact ale Centrului de solu┼úionare alternativ─â a litigiilor din sistemul bancar (Centrul SAL), ca entitate juridic─â autonom─â, neguvernamental─â, apolitic─â, f─âr─â scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridic─â, ├«n scopul asigur─ârii accesului consumatorilor din domeniul bancar la solu┼úionarea, prin proceduri SAL, a litigiilor dintre ace┼čtia ┼či b─ânci[15]. Solu┼úionarea litigiilor ├«naintate de c─âtre consumatori Centrului SAL este realizat─â de membrii Corpului conciliatorilor, conform regulilor de procedur─â adoptate de Centru. Membrii Corpului conciliatorilor sunt persoane fizice, cu expertiz─â ├«n domeniul SAL, selectate potrivit criteriilor stabilite de Colegiul de coordonare, prin regulamentul de organizare ┼či func┼úionare a Centrului SAL, ├«n conformitate cu prezenta ordonan┼ú─â. Membrii Corpului conciliatorilor sunt independen┼úi, impar┼úiali ┼či trebuie s─â dispun─â de o bun─â reputa┼úie ┼či expertiz─â adecvat─â (conform art. 24 din OG nr. 38/2015).

 

XVI. Concluzii. Dificult─â┼úile ata┼čate accesului la justi┼úie al consumatorilor prin procedurile judiciare clasice (costuri implicate, recurgerea la avoca┼úi specializa┼úi, durata relativ mare de solu┼úionare, ├«n pofida a┼čtept─ârilor de celeritate) au determinat consacrarea prin Directiva 2013/11/UE, respectiv OG. nr. 38/2015, a mijloacelor alternative non-jurisdic┼úionale de rezolvare a litigiilor, accesibile online ┼či, ├«n principiu, gratuite pentru consumatori. Procedura SAL (Solu┼úionare Alternativ─â a Litigiilor) reprezint─â un element de noutate pentru consumatorii rom├óni, care vor beneficia astfel de posibilitatea s─â prezinte online o reclama┼úie ┼či documentele justificative necesare, pe site-ul unei entit─â┼úi SAL. ├Än cazul procedurilor SAL prin care se propune o solu┼úie, consumatorii au posibilitatea de a se retrage din procedur─â ├«n orice moment dac─â nu sunt satisf─âcu┼úi de func┼úionarea sau de modul de desf─â┼čurare a procedurii. Rezultatul procedurilor SAL nu este obligatoriu dac─â doar una dintre p─âr┼úi accept─â solu┼úia propus─â.

├Än ipoteza ├«n care p─âr┼úile litigiului accept─â solu┼úia propus─â, entitatea SAL emite o hot─âr├óre motivat─â, iar dac─â p─âr┼úile nu accept─â solu┼úia propus─â, entitatea SAL emite o ├«ncheiere care cuprinde descrierea faptelor, solu┼úia propus─â ┼či decizia p─âr┼úilor. ├Än ceea ce prive┼čte comunicarea hot─âr├órii, hot─âr├órea / ├«ncheierea entit─â┼úii SAL se comunic─â p─âr┼úilor├«n termen de 15 zile calendaristice de la adoptare ┼či produce efecte de la data comunic─ârii. Acestea pot fi atacate la instan┼úa de judecat─â competent─â. Hot─âr├órile care nu sunt atacate ├«n termenul de 15 zile calendaristice de la data comunic─ârii constituie de drept titlu executoriu. OG nr. 38/2015 fixeaz─â un termen legal maxim de finalizare a procedurii, stabilind c─â procedurile SAL se finalizeaz─â ├«n termen de 90 de zile calendaristice de la data la care o entitate SAL a primit dosarul complet al reclama┼úiei, cu precizarea c─â ├«n cazul unor litigii complexe, entitatea SAL poate s─â prelungeasc─â termenul de 90 de zile calendaristice.

Dac─â mijloacele alternative non-jurisdic┼úionale de solu┼úionare a litigiilor sunt, ├«n principiu, apreciate ca fiind benefice pentru consumatori, nu trebuie neglijate nici pericolele sau dezavantajele procedurale care pot rezulta dintr-un exerci┼úiu deficitar al acestora. Astfel, dup─â cum se preciza ├«n Recomandarea din 30 martie 1998 a Comisiei Europene, ÔÇ×Aderarea consumatorului la o procedur─â extrajudiciar─â de solu┼úionare a litigiilor nu poate rezulta dintr-un angajament anterior apari┼úiei diferendului, un asemenea angajament av├ónd efectul de a priva consumatorul de dreptul s─âu de a se adresa organismelor judiciare competenteÔÇŁ. ├Än aceia┼či termeni este rezolvat─â problema clauzelor compromisorii de arbitraj ┼či ├«n textul Directivei 2013/11/UE, respectiv al art. 14 din OG 38/2015,┬á conform c─âruia un acord ├«ntre un consumator ┼či un comerciant de a prezenta reclama┼úii unei entit─â┼úi SAL, atunci c├ónd acesta a fost ├«ncheiat ├«nainte de apari┼úia litigiului ┼či dac─â are drept efect privarea consumatorului de dreptul s─âu de a se adresa autorit─â┼úii administrative competente ori de a introduce o ac┼úiune ├«n instan┼ú─â, nu este obligatoriu pentru consumator.

 

__________________________________________________________________________________

Autor: Juanita Goicovici

Vezi articolul complet

ABC Juridic

ABC Juridic a luat na┼čtere din dorin┼úa de a construi perspective pentru viitorii speciali┼čti ├«n domeniul juridic.

Related articles
0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!