Despre complexitatea şi dinamismul antreprenoriatului
Ziua de luni, 27 martie 2015, a fost cu siguranţă o zi plăcută pentru o mulţime de persoane, dar, pentru patru dintre membrii echipei ABC Juridic, aceasta a avut o dublă însemnătate: este ziua în care am participat la Business Club Conferences şi, în aceeaşi zi, am avut plăcerea de a asista la o conferinţă despre drept şi profesiile juridice în Aula Magna a Facultăţii de Drept, Universitatea din Bucureşti.
În acest articol o să-mi permit să zăbovesc puţin asupra primului aspect, anume conferinţa de business, urmând ca cel despre conferinţa în legătură cu profesii juridice să fie tratat în articole ulterioare distincte . Business Club Conferences a fost un eveniment dedicat viitorilor antreprenori şi manageri de top din România, putând avea alături personalităţi marcante ale domeniului de business precum: Ilinca Păun, Camelia Sucu, Florentin Banu, Cristian Nacu, Ovidiu Ioan Dumitru, Marius Ştefan şi Bogdan Muraru. Pentru aceia dintre dumneavoastră care nu aţi aflat despre conferinţă sau nu aţi putut ajunge din diverse motive, am să vă ofer un mic rezumat.
Introducerea conferinţei a făcut-o domnul Florentin Banu, acesta începând astfel: “Un antreprenor trebuie să facă cel mult 100.000 de euro pe an! Nu e mult, dar e fain!” (râde). Totodată, Florentin, aşa cum ne-a rugat să-i spunem, a ţinut să menţioneze câteva lucruri esenţiale pentru viitorii antreprenori: societatea se învârte 80% în jurul banilor, iar restul de 20% este reprezentat de căsnicie, familie, cultură etc. Totodată, un lucru pe care a pus accent a fost acela că antreprenorii trebuie să-şi dezvolte mai ales inteligenţa logico- matematică, aceasta dezvoltându-se cel mai greu.
Savuros a fost şi dialogul purtat între Florentin Banu şi domnul Cristian Nacu. Demn de menţionat este faptul că domnul Nacu defineşte excelenţa în afaceri într-un mod foarte simplu: “A face bine ceea ce faci”. Tot acesta spune că oamenii se nasc antreprenori, dar asta nu vrea să însemne că cineva care nu s-a născut aşa, nu poate fi educat în acest spirit. Tot în cadrul conferinţei, Cristian Nacu a ţinut să răstoarne mitul conform căruia afacerile prospere se construiesc din pură pasiune, spunând: „ E o idee proastă să porneşti o afacere din pasiune, e bine să porneşti din necesitate”. Dialogul dintre Florentin Banu şi Cristian Nacu s-a desfăşurat pe fondul faptului că acesta din urmă a cumpărat de la Florentin Banu mai multe business-uri, iar apoi le-a vândut cu mult mai mult. Întrebat de către public când e bine să vinzi un brand, Florentin Banu a răspuns: „Atunci când Cristian cumpără scump!”. (râde)
Completându-l pe Florentin, Cristian Nacu a adăugat: „Puterea de negociere stă în mâna celor puternici, e bine să vinzi când crezi că business-ul tău a atins maturitatea. Cel care cumpără trebuie să vadă că business-ul tău poate creşte”. Exemplu: când firma la care Cristian Nacu este acţionar a cumpărat lanţul de magazine Profi de la primul proprietar, acesta apucase să deschidă în decurs de 10 ani 67 de magazine. Iar după ce firma lui Cristian a cumpărat tot lanţul de magazine la un preţ de 67 de milioane de euro, au mai investit încă 10 milioane în dezvoltarea acestuia, astfel încât Profi acum are câştiguri de 25% pe an.
Tot cu ocazia acestui eveniment, am mai aflat o informaţie extrem de valoroasă şi anume aceea conform căreia, contrar tuturor crezurilor, piaţa noastră nu este saturată. Afirmaţie făcută de către Florentin Banu, acesta spunând: „Puteţi investi în aproape orice, doar că totul este influenţat de o mulţime de factori: infrastructură, politică etc”. Business-ul în opinia lui Florentin Banu este definit simplu: „20% feeling şi 80% calcul”.
Un alt punct important al discuţiei l-a avizat educaţia, Florentin Banu punând accent pe faptul că: „ Autodidacţii sunt câştigătorii, ei duc societatea în faţă. Sunt factori externi ce nu pot fi influenţaţi de către noi, dar în care trebuie să ne mişcăm, să facem afaceri. Mediul trebuie influenţat de tine sau, dacă nu e posibil, eschivează-l şi vezi-ţi de drumul tău”.
Foarte important este şi ceea ce Cristian Nacu a menţionat, anume că: „ Pentru a începe o afacere de la zero, nu e necesar să ai mulţi bani. Trebuie să cunoşti piaţa şi să ştii să faci operaţiuni”.
Întrebaţi din public despre sacrificiile care trebuie făcute în antreprenoriat, aceştia au răspuns:
Cristian Nacu– Antreprenorul trebuie să sacrifice multe lucruri, printre care sănătate şi familie.
Florentin Banu– Dacă-ţi merge prost, zici că eşti sacrificat. Dacă-ţi merge bine, zici că n-ai făcut sacrificii. Mie-mi merge bine! (râde)
Ovidiu Ioan Dumitru- Antreprenoriatul e o activitate dură şi dinamică şi poate afecta viaţa familială. Nu ştiu multe exemple de antreprenori care au o viaţă de familie optimistă.
Având în vedere că viaţa are suişuri şi coborâşuri, inevitabil astfel de obstacole apar şi în calea afacerilor, iar cu privire la acest aspect, Cristian Nacu s-a pronunţat în felul următor: “Dacă un business merge prost, trebuie închis. Niciodată nu trebuie să strici bani buni pe un business prost”. Tot cu privire la acest aspect, Florentin Banu a constatat următorul lucru: „Un business care merge prost e ca un avion în zbor ce trebuie reparat fără a fi oprit”, cu toate acestea nu trebuie să neglijăm afirmaţia domnului Nacu, acestea completându-se reciproc.
Domnul Marius Ştefan a prezentat câteva statistici în care erau luate în evidenţă domeniile în care antreprenorii investesc în prezent, rata de eşec după primul an de la construirea unei afaceri, rata de longevitate a companiilor înfiinţare în 1990. Referitor la domeniile prezentate la conferinţă ca fiind de interes pentru antreprenori acestea au fost comerţul, construcţiile şi transporturile. În privinţa ratei de eşec după primul an, s-a spus faptul că aceasta este de 25%, iar în legătură cu longevitatea, doar 20 dintre firmele înfiinţate în 1990 mai sunt pe piaţă acum.
Dar tocmai acest lucru face ca viaţa antreprenor să fie frumoasă, aşa susţine doamna Ilinca Păun, antreprenor, dar arhitect ca profesie. Aceasta a evidenţiat faptul că un antreprenor trebuie să caute soluţii la probleme, nu probleme la soluţii, iar viaţa calmă nu este caracteristică antreprenorului. În opinia doamnei Păun, viaţa de antreprenor se rezumă la: o mulţime de lucruri de învăţat, o viaţă în care faci bani, pierzi bani, cazi, plângi, câştigi şi pierzi.
În cadrul Workshop-ului ţinut de Florentin Banu, lucrurile interesante s-au adunat şi mai mult. Acesta a spus că, iniţial, o afacere trebuie să atingă două praguri: unul e cel de 50.000 de euro şi al doilea de 100.000, urmând ca de aici să se poată atinge milionul.
Totodată, nu trebuie uitat faptul că afacerea înseamnă PROFIT, iar pe acest lucru trebuie să se pună întotdeauna accentul. Profitul trebuie raportat mereu la investiţie, iar afacerea trebuie să întrunească următoarele caractere: să fie continuă, organizată, independentă, organizată spre profit.
În opinia lui Florentin Banu, antreprenorul este persoana care are energia, ideea, cunoştinţele, resursele şi curajul de a pune cap la cap o activitate care să îmbine factorii astfel încât să genereze profit. Tot acesta susţine faptul că banii înseamnă libertate. Antreprenorul are mereu satisfacţia muncii, ia decizii în mod liber, e mereu provocat, are putere de influenţă, program flexibil. Părţile negative din viaţa unui antreprenor sunt reprezentate de: stres, presiune, lipsa vieţii private.
Într-o discuţie tête-à-tête cu echipa ABC Juridic, Florentin Banu ne-a dezvăluit o parte din secretul construirii unui brand puternic, rezistent pe piaţă, fiind de notorietate faptul că acesta este creatorul napolitanelor Joe, brand vândut în 2000 către Nestle, companie ce a extins brandul chiar şi la îngheţată. Florentin susţinea că un ingredient important în construirea unui brand îl reprezintă banii, timpul investit, munca depusă şi factorii exteriori ce înconjoară brand-ul.
Conferinţa din 27 aprilie s-a încheiat cu prezentarea de către creatorul brandului Joe a profilului antreprenorului. În opinia acestuia, antreprenorul este: independent, hotărât, disponibil la risc, harnic, curajos, pregătit din punct de vedere economic, flexibil, energic.
No Comments Yet!
You can be first to comment this post!