Interviul fondatorilor ABC Juridic
Interviul de astăzi este unul inedit, în sensul că îi aduce în prim-plan pe fondatorii Proiectului ABC Juridic, și anume: coordonatorul general al Proiectului ABC Juridic, domnul av. dr. Alexandru Șerban și coordonatorul științific, domnul conf. univ. dr. Silviu-Gabriel Barbu, în calitate de intervievați, și 3 studenți – cei trei fondatori de la Facultatea de Drept din cadrul Universității din București, Titus Gîrbea, Andrei Popovici și Lucian Ungureanu, în calitate de intervievatori. Împreună ne vor contura o imagine de ansamblu mai bună în ceea ce privește „povestea” Proiectului și finalitatea sa.
- De-a lungul carierei, ați exercitat mai multe profesii și ați îndeplinit diverse funcții, uneori în strânsă legătură unele cu altele, iar alteori mult diferite între ele. Așadar, pentru ca cititorii să vă cunoască mai bine, vă vom ruga să vă prezentați acestora.
Alexandru Șerban: Prima mea profesie juridică a fost cea de procuror. Am debutat în cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Ilfov, ajungând să-mi exercit profesia în cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, la Serviciul de Anchete Speciale. După aceea, am făcut parte din colegiul de conducere al Parchetului Național Anticorupție, actuala Direcție Națională Anticorupție. Înainte de a-mi începe cariera de avocat în dreptul penal al afacerilor, în 2008, am fost director general al Administrației Naționale a Penitenciarelor. De asemenea, am fost cadru didactic universitar la Facultatea de Drept din cadrul Universității din Craiova. Din desfășurarea carierei mele pot să confirm fără rezerve că dreptul penal este un domeniu de o complexitate inimaginabilă în care umanitatea este – sau, cel puțin, ar trebui să fie – o calitate fundamentală a celor ce iau parte la procesul penal.
Silviu-Gabriel Barbu: Mi-am început cariera ca avocat stagiar, dar după câteva luni am participat la o recrutare de procurori, începând să exercit funcții de procuror civil, iar apoi de procuror militar, având numeroase experiențe judiciare interesante specifice acelor ani (1995-2002). Ulterior am fost numit director de penitenciar și, timp de 4 ani, am traversat această experiență specială plină de neprevăzut și de provocări. Între timp am schimbat funcția de bază, fiind transferat ca judecător. Am îndeplinit funcția de judecător până în 2012 cu o pauză de aproape un an într-o funcție juridică de demnitar, apoi am coordonat sistemul penitenciar pentru câteva luni din calitatea de secretar general adjunct al ministrului Justiției. Până în prezent, timp de 3 ani și jumătate, am activat în cadrul Ministerului Afacerilor Externe, exercitând funcții administrative cu conținut juridic. În paralel, din anul 2000, desfășor activitate didactică universitară în învățământul juridic, aceasta constituind principala bucurie. Fără îndoială, toate aceste experiențe profesionale cu profil juridic m-au ajutat să înțeleg mai bine complexitatea vieții și numeroasele fațete ale societății contemporane.
- Conform feedback-ului general, Proiectul ABC Juridic a primit numeroase aprecieri în ultima vreme și a exercitat o influență pozitivă asupra tinerilor cititori. Care sunt factorii care au contribuit la această reușită?
SGB/AȘ: Ați folosit un termen care explică prin el însuși o mare parte din factorii pe care i-ați menționat – “pozitiv”. Încă de când am lansat împreună cu voi site-ul, în urmă cu aproximativ 3 ani, am considerat că nu putem construi ceva cu adevărat valoros decât propunând publicului o schimbare de paradigmă în ceea ce privește selectarea informațiilor prezentate acestuia. Astfel, ne-am străduit pe cât de mult posibil să oferim știri, eseuri și interviuri care să aducă plusvaloare cititorului. Acest lucru a fost posibil prin asumarea de la bun început a unei politici de neutralitate și imparțialitate la nivelul întregii echipe, politică ce are drept corolar un profil științific și academic, excluzând, deci, generarea polemicilor ori implicarea în probleme de ordin politic sau alte forme de partizanat.
Capacitatea de a gândi liber este indisolubil legată de aptitudinea de a înțelege și de a exersa neutralitatea. Neutralitatea nu înseamnă neimplicare. Cititorii noștri trebuie să aibă opțiuni pentru toate marile probleme ale vieții, inclusiv cele politice, dar arta neutralității constă în puterea de a ține sub control și sub tăcere acele opțiuni de natură politică sau alt gen de partizanat. De fapt, ideile inovatoare care presupun cel mai adesea o anumită poziționare nu trebuie neapărat clamate în piața publică, iar această atitudine pur și simplu se educă. Din perspectiva aceasta, îndrăznim să spunem că încercăm să inducem un anumit tip de educație.
Factorii sus-menționați se completează în mod firesc cu alcătuirea unei echipe devotate Proiectului. Fără un nucleu solid, orice formă de organizare este sortită eșecului. Spunem nucleu pentru că de esența unei echipe – asemenea oricărei forme de organizare – este dinamica. Însă, în ciuda oricăror schimbări, nucleul – acei oameni care cred în scopul comun și continuă să-l urmărească chiar și-n momentele dificile – este deseori cel care face diferența între succes și eșec. Un alt element esențial este munca unei echipe de studenți – coordonată, de fapt, de trei studenți , adică de voi trei – care a devenit din ce în ce mai amplă! Suntem fericiți să constatăm că studenții au construit un mecanism foarte complex și vizibil în piața online de profil!
- Care sunt atribuțiile dumneavoastră în cadrul Proiectului ABC Juridic? Noi știm, dar vă întrebăm pentru ca cititorii să înțeleagă rolul dumneavoastră.
SGB/AȘ: Înainte de a vă răspunde, știți bine că ABC Juridic este un Proiect al studenților. Așa cum am spus, voi sunteți cei care fac lucrurile să meargă. În calitate de coordonatori seniori, rolul nostru constă în folosirea expertizei și experienței pe care le-am dobândit în mulți ani de muncă și, totodată, de viață, experiență prin care sperăm să vă ajutăm să depășiți mai repede și mai ușor obstacolele întâlnite de echipă și de fiecare dintre membrii mai tineri. Subliniem că pe noi ne preocupă respectarea politicii de neutralitate și imparțialitate, pentru că este un fapt asumat pe care îl păstrăm la nivel de principiu. Pe de altă parte, ne interesează mult obiectivul de a vă “transfera” o parte din această experiență și expertiză – o spunem fără ipocrizie pentru că avem la rândul nostru copii… mari, și nu ne ajută cu nimic dacă am spune altceva decât un adevăr necenzurat.
Viața reală este un șir de provocări și oamenii înțelepți învață și din experiența altora, câștigând pur și simplu timp. În dimensiunea complexă a vieții omului, timpul este un element extrem de important de ale cărui valențe oamenii își dau seama de regulă foarte târziu, îndeosebi atuni când încep să simtă presiunea timpului și caracterul inexorabil al scurgerii acestuia.
Dacă…”îndulcim” prea multe dintre lucrurile principiale care trebuie spuse celor tineri, atunci ne mutăm existența și maniera de a gândi într-o lume ipocrită și meschină. Noi credem că ar fi fundamental greșit să facem așa ceva! Vă încurajăm să priviți tranșant și onest felul în care vă folosiți timpul, energia și resursele și să luați măsuri de echilibrare fără ezitare atunci când simțiți că este nevoie.
- Cui se adresează Proiectul ABC Juridic și care este scopul acestuia?
SGB/AȘ: După cum se poate observa aruncând o scurtă privire pe câteva dintre materialele publicate pe site, conținutul acestora nu este unul foarte tehnic juridic ori complicat sub aspect doctrinar. Aceasta tocmai pentru că ne dorim să oferim educație juridică de calitate, dar ușor de înțeles unui număr cât mai mare de persoane, fără ca acestea să aibă nevoie de pregătire juridică. Așadar, obiectivul nostru – aria cât mai largă a celor care ne înțeleg. De asemenea, mai presus de toate, dorim să creăm o adevărată comunitate menită să contribuie semnificativ la misiunea construirii și modelării societății de mâine, o societate cu adevărat civilizată și cu valori înalte bazate pe o înțelegere corectă a regulilor “jocului vieții în cetate”!
În afară de cei care nu au de-a face cu domeniul juridic, dar își doresc să cunoască anumite aspecte/detalii ale acestuia, site-ul poate fi foarte util și tinerilor care vor să urmeze studiile unei facultăți de drept sau studenților la Drept din anii mai mici (ca public țintă, dar nu neapărat).
Bineînțeles, toți oamenii au de-a face cu domeniul juridic, într-o măsură sau alta. La urma urmei, dreptul reglementează majoritatea situațiilor din viața noastră de zi cu zi, de la cumpărarea unei pâini – contract de vânzare-cumpărare – până la plata facturilor – contract de prestare de servicii – și mergând până la formele cele mai complexe ale răspunderii juridice.
- Care sunt perspectivele de viitor ale Proiectului ABC Juridic și în ce strategie se concretizează acestea?
SGB/AȘ: Având în vedere obiectivul și misiunea anterior menționate, perspectivele de viitor ale Proiectului ABC Juridic privesc, în primul rând, extinderea sa în marile centre universitare din România, pentru a crește aria de cuprindere a publicului țintă. Acest proces este deja în curs de realizare, însă, cu acest prilej, lansăm o invitație de alăturare în Proiect cadrelor didactice și studenților din cadrul universităților din România, indiferent de profil.
Prin aceasta, alături de menținerea și chiar creșterea actualelor standarde de calitate și utilitate oferite, ne propunem ca, până în 2020, să ne situăm pe podiumul platformelor online de educație juridică. De fapt, domnilor, acesta era obiectivul propus de voi trei și este corect să spunem aici că noi doi, seniorii, ni l-am însușit și vă încurajăm să luptăm împreună pentru a-l atinge! Și pe această cale, transmitem tinerilor noștri cititori îndemnul de a ni se alătura în acest proiect. ABC Juridic va rămâne un proiect de mare impact și cu rol educativ câtă vreme va continua să fie semnificativ numărul celor tineri – studenți și elevi de liceu – care vor crede în acest proiect și ni se vor alătura; ne place să credem că ABC Juridic va fi un mod de gândire și, poate, un mod de viață.
- De esența implicării dumneavoastră în acest Proiect este colaborarea cu studenții. Cum ați caracteriza această relație?
SGB/AȘ: Este o relație plină de avantaje, atât pentru noi, cât și pentru studenți. Pentru studenți, cel mai evident beneficiu este acela al accesului la expertiza și experiența noastră ca generație de juriști, acces prin care pot depăși mult mai repede anumite dificultăți firești pe care le întâmpină tinerii în devenirea lor ca profesioniști. Să nu uităm că marii juriști, academicienii, oamenii de stat, toți aceștia au trecut cândva prin etapa studenției, unde au avut visuri de evoluție în cariere pe o linie sau alta, au studiat și au crezut în mentorii pe care și i-au ales, au avut deziluzii uneori, împliniri alteori, adică au trăit esența vieții și a evoluției ontologice. Orice om are un munte de amintiri!
Pentru noi, reîmprospătarea gândirii și “molipsirea” cu energia specifică vârstei sunt printre cele mai importante avantaje rezultând din această relație de colaborare. Poate deși ușor utopic, am adoptat o politică de egalitate între toți membrii echipei, fie ei seniori sau juniori. Așa este firesc pentru o formă de organizare care-și dorește să prospere, acest lucru reflectându-se în însăși Constituția României, dacă facem și o legătură teoretică, accesibilă oricui.
Noi împreună am lansat nu numai un proiect, ci și un mod nou de gândire ale cărui valențe se pot vedea cu ușurință în eseurile numeroase scrise de studenți și care evidențiază mult curaj, multă înțelepciune și o maturitate lăudabilă. Citind ce este postat pe site-ul ABC Juridic, avem încredere că România de mâine va fi pe mâini bune. Credem că un mesaj mobilizator și optimist, evident bazat pe realitate, ajută mult mai mult decât un așa-zis pragmatism pesimist care, în prezent, ține mereu prima pagină a unei părți covârșitoare din media românească.
Dacă îi spui constant unui om deștept că e idiot, la un moment dat va ajunge să creadă că într-adevăr așa stau lucrurile și asta se va vedea treptat în reacțiile sale. Dimpotrivă, dacă spui unor oameni în formare câteva adevăruri simple, dar într-o notă optimistă, atunci aceștia se vor mobiliza mai mult și își vor depăși nivelul și condiția. Noi credem în utilitatea deosebită a tehnicii “jumătății pline a paharului”.
- Ați reușit, într-o perioadă scurtă de timp, să atrageți un număr mare de teoreticieni și practicieni ai dreptului în cadrul echipei, precum și specialiști din alte domenii. Ce anume credeți că i-a determinat pe aceștia să se alăture Proiectului?
SGB/AȘ: Este adevărat, ni s-au alăturat câteva nume destul de sonore din scena publică, precum Liviu Stancu, Paul Petrovan, Nelu Ciobanu, Tiberiu Nițu, Robert Cazanciuc, Cătălin Bejan, Gabriel Gafița, George Bologan, Radu Mardare sau Ovidiu Ioan Dumitru. Bineînțeles, domniile lor sunt doar câțiva dintre susținătorii ABC Juridic din segmentul funcțiilor publice înalte, însă sunt și numeroși profesioniști din mediul privat – avocați, executori judecătorești, practicieni în insolvență, antreprenori, oameni de știință atât din mediul academic din România, cât și din străinătate – ce au investit încredere în Proiectul nostru, fapt ce se reflectă și în mai multe interviuri postate.
Și susținerea din zona academică este – în mod firesc, având în vedere obiectul de activitate al Proiectului ABC Juridic – foarte puternică. Astfel, suntem mai mult decât onorați să avem parte de sprijinul unor cadre didactice universitare deosebite precum Florin Moțiu, Ștefan Deaconu, Andrei Muraru, Cristinel Murzea, Cristinel Ghigheci, Ioan Aron, Marian Drilea, Oana Șaramet, Ioana Nicolae, Roxana Matefi, Mihai Milca, Ioan Scurtu, precum și alte cadre didactice de la universități din țară. Ne bucurăm chiar și de susținerea unor profesori străini dintre care îi menționăm îndeosebi pe profesorii Shunji Mitsuyoshi (inventator) și Shinichi Tokuno (medic) de la Universitatea din Tokyo, dar și pe profesorul Jeong O Park de la Universitatea Hankuk din Coreea de Sud, decanul Facultății de Studii Sud-Est Europene și șef al Departamentului de Studii Românești – un excelent vorbitor de limbă română.
Pe această cale, dorim să ne prezentăm sincera apreciere pentru toți marii profesori de drept, profesori care, înainte de a forma generații întregi de juriști, au format generații întregi de oameni. O scurtă enumerare exemplificativă, fără a fi o listă exhaustivă de mari nume ale învățământului juridic superior al anilor ’90 – Ioan Muraru, Emil Molcuț, Nicolae Popa, Valeriu Stoica, Costică Bulai, Constantin Mitrache, Emilian Stancu, Corneliu Bîrsan, Stanciu Cărpenaru, Francisc Deak, Ion Neagu, Dan Oancea, Dan Șaguna, Nicolae Volonciu, Flavius Baias, Valerian Cioclei, Simina Tănăsescu. Nu în ultimul rând, dorim să aducem un omagiu regretatului domn profesor Viorel Mihai Ciobanu, alături de alti mari și emintenți profesori: Mihai Eremia, Octavian Căpățână, Antonie Iorgovan, Ion Aurel Dincu și lista este mult mai lungă, desigur. Vrem să subliniem că numele și memoria marilor profesori trebuie păstrate și respectate cum se cuvine, deoarece prezentul constituie un rezultat al acumulărilor din trecut și cine își ignoră istoria nu va reuși niciodată să-și cunoască cum trebuie identitatea și să se poziționeze corect în prezent, respectiv să-și facă o proiecție eficientă și demnă pentru viitor.
În altă ordine de idei, deși majoritatea ar înclina să creadă, justificat până la un anumit punct, că încrederea susținătorilor noștri se datorează faptului că și noi, la rândul nostru, am traversat parcursuri profesionale complexe, totuși acesta rămâne un factor minor în ce privește deciziile acestora de a ne sprijini. Pur și simplu i-a atras și i-a inspirat ideea de a transmite unele gânduri studenților într-o manieră… studențească, de a-și retrăi fie și pentru câteva minute tinerețea aferentă acelor ani prin intermediul rememorării propriei studenții.
Adevărul este că dacă Proiectul nu ar fi avut substanță și perspective de viitor, dacă nu ar fi fost organizat după principiile amintite de-a lungul acestui interviu – cel mai important fiind cel al neutralității și imparțialității –, principii ce ne separă de cancan și ne poziționează într-o arie academică și științifică de construcție, cu siguranță nu ni s-ar mai fi alăturat prea mulți. Practic, implicarea și încrederea acestora în Proiectul ABC Juridic reprezintă o validare și o confirmare a valorii acestuia. Firește, lista celor care vor să ni se alăture rămâne deschisă mereu! Împreună am putea contribui la construirea unei generații mult mai responsabile de adulți în România de mâine, o generație capabilă să creeze o țară mai prosperă și mai puternică, în care majoritatea oamenilor sunt bine informați și responsabili, cu adevărat maturi! La drept constituțional, am învățat despre dreptul la fericire și ne-am întrebat deseori dacă nu e o simplă utopie. Timpul ne-a demonstrat că demnitatea și dreptul la fericire sunt valori esențiale, alături de multe altele consacrate în plan juridic, pentru care merită să ne luptăm.
- În aceeași ordine de idei, care este părerea celor din mediul dumneavoastră profesional despre această inițiativă a studenților și cum se vede confluența între două generații la distanță de circa 20 de ani una de alta?
SGB/AȘ: Auzim deseori sintagma “conflictul dintre generații”. Cu siguranță nu am simțit niciodată de la începutul Proiectului că ar exista un astfel de conflict. Poate mici divergențe cu privire la aspecte tehnice sau de organizare, însă duse spre o dimensiune productivă, constructivă, nicidecum ireconciliabile. Am pornit de la început ca un grup de prieteni care pot împărtăși în interiorul grupului și în afara acestuia mai multe gânduri și idei ce pot stârni interesul altora. Acest fapt este confirmat și de întâlnirile unde au fost invitați deopotrivă membri juniori și seniori, întâlniri din care au rezultat foarte multe idei bune pentru Proiect, dar și pentru participanți la nivel individual. Vă amintiți de numeroasele noastre întâlniri la care au participat 20-30 de studenți de fiecare dată și 10-15 seniori din magistratură, avocatură, diplomație, business, diverse instituții ale statului etc. Acele seri au generat dialoguri nenumărate despre diversele profesii reprezentate la masă. De la toate acestea avem feedback exclusiv pozitiv și o permanentă încurajare de a relua astfel de întâlniri cu cât mai mulți studenți din primii ani de facultate. Poporul român are o vorbă: “Teoria ca teoria, dar practica ne omoară”… Credem că acesta este un mare adevăr de care trebuie ținut cont în pregătirea celor tineri.
Proiectul nostru constituie o inițiativă privită cu respect și admirație de foarte mulți practicieni din generația noastră, a studenților din anii Revoluției. Idealurile studenților de azi sunt în mare măsură asemănătoare cu idealurile studenților din anii ’90, având ca punct culminant de intersecție construirea unei societăți românești mai bune și mai drepte.
Un instrument de o importanță crucială de care beneficiază actuala generație de studenți în atingerea acestor idealuri este internetul. Vedem foarte bine în ultima vreme forța pe care o generează acesta prin crearea de veritabile comunități, prin apropierea oamenilor cu scopuri comune, dar mai ales prin educarea populației. Dacă ar fi beneficiat de el și generația noastră, cu siguranță n-ar mai fi avut loc anumite derapaje în viața publică din ultimii 25 de ani, derapaje pe care, din nefericire, le mai vedem și astăzi.
- Vorbeați mai devreme despre susținerea Proiectului ABC Juridic de către unii profesori străini – implicit și de către centrele universitare de care aparțin. Care sunt resorturile de susținere ale Proiectului pe plan internațional?
SGB/AȘ: O altă dovadă a viabilității și valorii substanțiale a Proiectului constă în consacrarea internațională de care se bucură – în stadiu incipient, e drept, dar vizibil și promițător. În afara unor centre universitare din Europa, Asia și Statele Unite ale Americii, sunt și câteva instituții și asociații cu caracter internațional – precum Institutul European pentru Expertiză și Experți coordonat de Comisia Europeană sau Asociația Judecătorilor Administrativi Europeni – ce au observat potențialul Proiectului, cooptându-ne chiar în proiectele lor.
Cel mai recent și consistent proiect, cum am amintit pe scurt mai sus, este reprezentat de Ghidul de bune practici în expertiza judiciară civilă în cadrul Uniunii Europene, un ghid realizat de Institutul European pentru Expertiză și Experți în vederea unificării practicii de expertiză judiciară la nivelul Uniunii Europene, urmând a fi lansat un proiect amplu avându-i ca beneficiari pe experții judiciari din arealul acesteia. În cadrul acestui proiect, Echipa ABC Juridic a fost selectată pentru traducerea Ghidului, în primă fază, urmând să fie direct implicată din partea României – alături de alte entități publice ori private, bineînțeles – când va fi demarat proiectul sus-menționat. Echipa ABC Juridic contribuie în continuare la activitățile acestui institut european și suntem priviți ca parteneri de nădejde de către coordonatorii EEEI.
Ca un fapt inedit, Proiectul ABC Juridic are o secțiune în Coreea de Sud, la Universitatea Hankuk, gestionată de un doctorand sud-coreean care studiază Limba și civilizația românească la Universitatea din București, sub coordonarea atât a unor profesori români, cât și sub coordonarea unor profesori sud-coreeni vorbitori de limbă română. Tot inedită credem că este colaborarea ABC Juridic cu o echipă celebră de inventatori japonezi, specialiști în robotică, inginerie și medicină (echipa profesorilor Shunji Mitsuyoshi și Shinichi Tokuno de la Tokyo University). Una dintre invențiile acestora are o interesantă legătură cu științele juridice.
- ABC Juridic a lansat recent un nou proiect de nișă pentru piața de educație juridică, și anume “Constituția pentru toți”. Cine va participa la realizarea acestei lucrări și care sunt destinatarii, respectiv finalitatea sa?
SGB/AȘ: La fel ca-n cazul majorității proiectelor și materialelor publicate, studenții sunt cei care realizează conținutul. E drept, sub îndrumarea noastră, a coordonatorilor seniori și a unor profesori din domeniu, atunci când este cazul, de regulă la instituțiile juridice mai complicate ori cu interpretări delicate.
Destinatarii, după cum indică însuși titlul lucrării, sunt toți oamenii care doresc să se dezvolte atât pe ei înșiși, cât și pe cei din jur, printr-o mai bună cunoaștere a drepturilor și libertăților pe care le au, de exemplu, a obligațiilor fundamentale, a principalelor instituții și autorități statale, a principiilor de funcționare a statului de drept.
Într-o manieră firească, finalitatea acestui demers este subsumată misiunii noastre, aceea de a contribui la construirea și modelarea societății de mâine, o societate civilizată în care drepturile și libertățile, precum și îndatoririle fundamentale sunt cunoscute, înțelese și respectate fără rezerve. Se poate spune că legea fundamentală are multe secrete… Ele trebuie cumva cunoscute de toată lumea, de toți cetățenii. Să nu uităm că, la urma urmei, “cunoașterea înseamnă putere”, iar într-o democrație, puterea aparține poporului. De aceea, printr-un simplu raționament putem afirma că, înainte de toate, cunoașterea trebuie să aparțină poporului, instituțiile și legea fiind create pentru bunăstarea poporului, care este, de fapt, scopul întregului eșafodaj al dreptului în societățile democratice.
Uneori, persoane cu sistem de valori răsturnat afirmă că votul poporului poate “afecta instituții ale statului”, făcând abstracție de noțiuni simple de drept constituțional care ne învață că suveranitatea aparține poporului (art. 2 din Constituția României). Acele persoane mai au de studiat mult despre democrația autentică și despre valorile statului de drept. În orice curs clasic sau modern de filosofie politică sau filosofie juridică, se subliniază că în democrație, instituțiile servesc poporul, niciodată invers! Lucrurile stau așa pentru că instituțiile nu constituie ele însele scop în sine, ci au fiecare câte un rol prin care servesc și contribuie la bunăstarea poporului. Noi credem că trebuie să ajutăm poporul român să înțeleagă cât mai bine regulile jocului democratic și să aibă un nivel de cunoaștere cât mai mare, în sensul celor exprimate mai sus. Orice concentrare a puterii în puține mâini evidențiază că acolo se configurează germenii totalitarismului, adică acolo se înfiripă, de fapt, un mănunchi de dușmani ai poporului, dacă putem folosi terminologia aceasta. Poporul este singurul care are dreptul să își aleagă și să își stabilească viitorul, destinul propriu de mâine, dar credem că trebuie să o facă în cunoștință de cauză!
Istoria omenirii a demonstrat acest lucru de multe ori, inclusiv istoria deseori dificilă a românilor. De aceea, oamenii trebuie să cunoască multe, să fie capabili să aleagă în cunoștință de cauză pe ce drum vor să meargă, să dea forță reală teoriei suveranității poporului.
- Este bine cunoscut faptul că Proiectul ABC Juridic își propune și realizarea unui Ghid de educație juridică adresat cu precădere elevilor din clasele terminale de gimnaziu și liceenilor. Ce așteptări aveți în legătură cu implementarea acestui manual și ce demersuri sunt necesare pentru îndeplinirea acestor așteptări?
SGB/AȘ: Având acest proiect în derulare de aproximativ 2 ani – fiind printre primii deschizători de drum în acest sens –, ne dorim să-i oferim o dimensiune calitativă amplă, apelând la sprijinul tuturor profesioniștilor al căror know-how este imperativ, profesioniști din domeniile științelor educației, sociologie, psihologie și științe sociale conexe.
Ne dorim ca produsul finit să fie unul de cea mai înaltă calitate deoarece ne propunem, sub aspectul implementării, să fie folosit în școli și/sau licee, în cadrul unei discipline de educație juridică elementară, disciplină ce ar putea fi predată de absolvenți ai facultăților de Drept, generând astfel noi locuri de muncă pentru aceștia.
Demersurile necesare presupun, în primul rând, atingerea unui prag calitativ foarte înalt. Din discuțiile de principiu dintre reprezentanți ai echipei noastre – inclusiv membri juniori – și reprezentanți ai Ministerului Educației rezultă necesitatea unei asemenea inițiative, deci suntem pe drumul cel bun. Ne-o confirmă și susținerea Ambasadei Statelor Unite ale Americii în sensul realizării proiectelor noastre și nu ne ferim să spunem că folosim experiența pusă la dispoziție de Ambasada SUA pe această linie, cu acordul dumnealor, desigur. De altfel, un interviu postat pe site-ul nostru cu un diplomat american vorbește de la sine în această privință.
Bineînțeles, salutăm toate demersurile asemănătoare, întrucât orice pas în direcția realizării educației juridice în rândul tinerilor – și nu numai – este un pas către acea societate de care am vorbit de-a lungul acestui interviu.
- Una dintre principalele frământări ale studenților la Drept – dar nu numai – o constituie alegerea profesiei. Prin prisma vastei dumneavoastră experiențe profesionale, ce le recomandați studenților să aibă în vedere la alegerea acesteia?
SGB/AȘ: Vă recomandăm să alegeți o profesie pe placul vostru. Nu poate exista performanță fără multă muncă, iar munca multă fără plăcere conduce către frustrări ce nu pot fi “compensate” de alte avantaje, precum cele materiale. Nu ne referim doar la alegerea profesiei, ci și la forma de exercitare a acesteia. Încercați mai multe astfel de forme pentru a vedea ce vi se potrivește. Este valabil îndeosebi pentru avocatură.
Pentru cei care vreți să deveniți magistrați, vă vom împărtăși din propria experiență câteva aspecte destul de relevante. Să ai în tinerețe o asemenea putere de decizie privind destinul unui om, când experiența ta de viață în adevăratul sens al cuvântului este puțin trecută de început… este o responsabilitate enormă, aproape o povară. Pentru un om cu conștiința vie, cel puțin! Este firesc, nicio îndoială, să ai la tinerețe un milion de întrebări. Dacă ai tot atâtea certitudini, este un semn rău… Înseamnă că maturitatea se lasă așteptată… și vine mai greu! Dar dacă înțelegi că ai multe de învățat și faci tot ce poți pentru a-ți deschide mintea – ei bine, acela este un drum bine ales și vei avea succes! Cu alte cuvinte, numărul erorilor judiciare care ies din mâna ta va fi mic sau inexistent. Să nu uităm că perfecțiunea aparține numai Divinității! Credem că toți oamenii au datoria să exerseze maturitatea, viața normală sub numeroasele sale aspecte și cu cât mai multe valențe. În globul de sticlă, dacă stai izolat, nu poți să înveți mare lucru. Toți știm deja că dreptul este un organism viu.
A face dreptate înseamnă să spuprapui în mod corect și just adevărul judiciar – cel adunat între coperțile unui dosar – cu adevărul obiectiv – starea de fapt din realitatea obiectivă care a generat acel dosar judiciar. Altfel, „somnul rațiunii naște monștri”!
În egală măsură, studenții la Drept care nu vor să urmeze o profesie juridică ar trebui să nu uite că această facultate oferă numeroase oportunități de angajare în domenii precum business, marketing, PR, brokeraj, banking, advertising și multe alte domenii conexe acestora. Avem unele interviuri pe site care oferă exemple de succes din viața reală a unor juriști care nu mai practică profesii juridice.
- Date fiind actualele circumstanțe de la nivelul societății românești, ce sugestii aveți pentru cititorii ABC Juridic?
SGB/AȘ: Indiferent de circumstanțele de la nivelul societății, dorim să le reamintim – cu riscul de a plictisi – că nimeni nu deține adevărul absolut, însă suntem înzestrați cu conștiința ce ne permite să discernem – acel common sense. În aceeași ordine de idei, dacă nu doriți să fiți judecați superficial, nu-i judecați pe ceilalți, la rândul vostru! În schimb, căutați să faceți bine celor din jur și acest bine, printr-o echitate universală, se va întoarce. Căutați, de asemenea, un țel înalt prin care să serviți binelui întregii societăți. Încercați să faceți toate aceste lucruri zâmbind cât mai des – zâmbetul este printre puținele lucruri ce pot fi oferite astfel încât să-l îmbogățească pe cel care-l primește fără a-l sărăci câtuși de puțin pe cel care-l oferă. Juristul care știe să zâmbească înțelege latura pozitivă a dreptului chiar și acolo unde pare că soarele nu mai vrea să răsară. Optimismul trebuie să fie constant, mai ales la cei tineri!
Vă dorim din toată inima mult noroc în tot ce vă propuneți să realizați, sa aveți succesul dorit în viață și să nu cedați în fața greutăților! Luptați pentru bunăstare și progres! Să vă bucurați de viață cu înțelepciune și să vă dezvoltați capacitatea de a trăi în armonie! Țineți minte ce spuneau romanii: honeste vivere, alterum non laedere, suum cuique tribuere!
Viața poate fi trăită ca o artă! Merită încercat!
No Comments Yet!
You can be first to comment this post!