Propunere legislativa privind legea contenciosului administrativ adoptata astazi de Senat

Plenul Senatului a adoptat, mar┼úi, 3 iulie 2018, propunerea legislativ─â pentru modificarea ┼či completarea Legii 554/2004 a contenciosului administrativ ┼či a altor acte normative, propunerea urm├ónd a fi transmis─â spre promulgare.

Propunerea legislativ─â a fost ini┼úiat─â de pre┼čedintele Comisiei juridice a Senatului, Robert Cazanciuc, al─âturi de un num─âr de 21 de senatori ┼či deputa┼úi PSD, av├ónd ├«n vedere durata excesiv─â de solu┼úionare a cauzelor ├«n materia contenciosului administrativ, cu consecin┼úe economice importante asupra unor institu┼úii publice sau agen┼úi economici, afectarea unor drepturi ale angaja┼úilor, precum ┼či supraaglomerarea instan┼úelor de judecat─â ├«nvestite cu solu┼úionarea acestui tip de cauze.

Activitatea instan┼úelor este ast─âzi dominat─â de materia contenciosului administrativ, care reprezint─â aproximativ 30% din activitate la nivelul tribunalelor ┼či cur┼úilor de apel ┼či aproape 40% din activitatea ├Änaltei Cur┼úi de Casa┼úie ┼či Justi┼úie.

Potrivit Raportului privind starea justiţiei pentru anul 2016:

„├Än materia contenciosului administrativ ┼či fiscal, ├«n anul 2016 num─ârul cauzelor nou intrate a fost de 139.407 de dosare, cu 23.713 de dosare mai mult dec├ót ├«n 2015 ceea ce reprezint─â o cre┼čtere cu 20,5%”, se arat─â ├«n Raportul privind starea justi┼úiei din anul 2016.

Aceast─â tendin┼ú─â de cre┼čtere s-a men┼úinut ca tendin┼ú─â general─â.

„Comparativ, ├«n anul 2008 erau ├«nregistrate pe aceast─â materie 44.227 de cauze nou create. Cu toate acestea cre┼čterea ├«nregistrat─â ├«n anul 2016 fa┼ú─â de anul 2008 a fost cu 95.180 de dosare ceea ce reprezint─â 215,21 %”, se mai arat─â ├«n raportul men┼úionat.

Modific─ârile propuse la Legea 554/2004 au avut ├«n vedere ┼či urm─âtoarele argumente:

1. La nivelul ├Änaltei Cur┼úi de Casa┼úie ┼či Justi┼úie ├«n materia contenciosului administrativ ├«nc─ârc─âtur─â mare de cauze pe complet de judecat─â a determinat ca ├«ntre data sesiz─ârii instan┼úei ┼či data acord─ârii primului termen de judecat─â sa treac─â o perioad─â medie de 2 ani, fiind o ingerin┼ú─â ├«n dreptul justi┼úiabilului – institu┼úie public─â sau cet─â┼úean – la solu┼úionarea ├«n termen rezonabil a cauzei sale.
Diversitatea de litigii cu care este ├«nvestit─â ├«n calea de atac ├Änalta Curte de Casa┼úie ┼či Justi┼úie nu justific─â ├«ntotdeauna competen┼úa de solu┼úionare special─â, cum sunt cauzele privind corec┼úii financiare cu valori de aproximativ 1.000 de lei, care se solu┼úioneaz─â ├«n ani.

2. La nivel de tribunale – instan┼úa de fond de drept comun ├«n materia contenciosului administrativ -, num─ârul de dosare nou intrate ├«n anul 2016 ├«n aceast─â materie reprezint─â 28,7% din num─ârul total de dosare nou intrate, ├«n timp ce num─ârul total de dosare nou intrate ├«n materie civil─â reprezint─â 15,9%, iar ├«n materia litigiilor cu profesioni┼čti reprezint─â 12,4%.

Ca urmare, ├«n dosarele din aceast─â materie trecea o perioada ├«ndelungat─â ├«ntre depunerea cererii ┼či momentul ├«nceperii judec─â┼úii, care ajungea p├ón─â la un an la instan┼úele de drept comun. La acest termen se ad─âuga durata procedurilor judiciare – dezbateri, incidente procedurale, solu┼úii, motiv─âri, c─âi de atac, eventuale rejudec─âri -, un dosar put├ónd dura 4 – 5 ani, f─âr─â procedur─â de executare a hot─âr├órii.

Av├ónd ├«n vedere c─â actul administrativ se pune ├«n executare de ├«ndat─â, iar contestarea sa nu suspend─â aceast─â executare, situa┼úia de mai sus afecta ├«n substan┼úa sa accesul cet─â┼úeanului la justi┼úie ┼či dreptul de rezolvare a problemei litigioase ├«ntr-un termen rezonabil.

În consecinţă, a fost necesară adoptarea de modificări legislative care să aibă următoarele efecte:
– s─â reduc─â durata de solu┼úionare a dosarelor;
– s─â creeze premisele legale ale respect─ârii ├«n mod real a dreptului de acces la instan┼ú─â;
– s─â elimine acele mecanisme procedurale ce genereaz─â mari ├«nt├órzieri f─âr─â a aduce un beneficiu procesual care s─â le justifice.

3. Un ultim argument care a justificat ini┼úierea proiectului de modificare a Legii 554/2004 a fost necesitatea punerii acesteia ├«n acord cu deciziile Cur┼úii Constitu┼úionale pronun┼úate ├«n materie ┼či corelarea prevederilor acestora cu modific─ârile care au intervenit la Codul de procedur─â civil─â.

ABC Juridic

ABC Juridic a luat na┼čtere din dorin┼úa de a construi perspective pentru viitorii speciali┼čti ├«n domeniul juridic.

Related articles
0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!