Aprobarea bugetelor

Aprobarea anual─â a bugetelor reprezint─â una dintre cele 5 etape ce constituie procesul bugetar, ├«ns─â pentru a fi valabil, trebuie parcurse ┼či celelalte etape, respectiv elaborarea bugetelor, executarea bugetelor, controlul ┼či raportarea bugetar─â ┼či aprobarea contului general de execu┼úie bugetar─â. Aprobarea bugetelor presupune, ├«n fapt,┬ádezbaterea ┼či votarea legilor bugetare anuale ┼či a legilor de rectificare bugetar─â.┬á

Proiectele de buget ┼či proiectele legilor bugetare se transmit de c─âtre Guvern birourilor permanente ale celor dou─â camere ale Parlamentului care, la r├óndul lor, le trimit spre dezbatere ┼či avizare comisiilor. ├Än ceea ce prive┼čte aprobarea bugetului de stat ┼či a bugetului asigur─ârilor sociale de stat, grupurile parlamentare, deputa┼úii ┼či senatorii pot prezenta comisiilor amendamente scrise sau motivate, ├«n cel mult 5 zile de la data primirii proiectului. De asemenea, art. 63 din Regulamentul activit─â┼úilor comune ale Camerei Deputa┼úilor ┼či Senatului prevede faptul c─â ├«n faza dezbaterii generale nu pot fi propuse amendamente.

Aprobarea bugetelor se face cu votul majorit─â┼úii deputa┼úilor ┼či senatorilor reuni┼úi ├«n ┼čedin┼úa de plen. Un alt lucru important ce trebuie men┼úionat este faptul c─â Parlamentul poate supune dezbaterii numai acele amendamente prin care se propun modific─âri sau complet─âri la proiectul legii bugetare anuale ┼či la anexele la acesta, la creditele bugetare ┼či/sau de angajament prezentate de Guvern. Dup─â ├«ncheierea dezbaterii generale se trece la dezbaterea pe articole a proiectului legii fiec─ârui buget, unde, ├«n cursul lu─ârii de cuv├ónt, pot fi prezentate numai amendamente privind probleme de redactare.

Raport├óndu-ne la art. 16 din Legea 500/2002 privind finan╚Ťele publice,┬áavem ├«n vedere modul┬á├«n care se aprob─â fiecare buget, a┼ča ├«nc├ót:

a) Bugetul de stat, bugetul asigur─ârilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele creditelor externe contractate sau garantate de stat ┼či bugetele fondurilor externe nerambursabile se aprob─â prin lege;

b) Bugetele instituţiilor publice autonome se aprobă de către organele abilitate în acest scop prin legi speciale;

c) Bugetul trezoreriei statului se aprobă prin hotărâre a Guvernului;

d) Bugetele institu┼úiilor publice care se finan┼úeaz─â integral din venituri proprii se aprob─â de c─âtre organul de conducere al institu┼úiei publice ┼či cu acordul ordonatorului de credite ierarhic superior;

e) Bugetele centralizate ale instituţiilor publice finanţate parţial de la bugetele prevăzute la litera a) se aprobă prin lege ca anexe la bugetele ordonatorilor principali de credite;

f) Bugetele instituţiilor publice care se finanţează integral din bugetele prevăzute la litera a) se aprobă de către organul ierarhic superior al acestora.

Bugetul de stat cuprinde at├ót bugetele tuturor ministerelor, c├ót ┼či bugetele unor autorit─â┼úi ├«n leg─âtur─â cu care legisla┼úia finan┼úelor publice sau legi speciale prev─âd faptul c─â bugetul acestora este parte integrant─â din bugetul de stat. Putem exemplifica ├«n acest sens situa┼úia Camerei Deputa┼úilor ┼či Senatului ┼či cazul Cur┼úii Constitu┼úionale. Bugetele se aprob─â de c─âtre Parlament ├«n felul urm─âtor:

  1. Pentru anul bugetar:
  • Pe ansamblu, pe p─âr┼úi, capitole, subcapitole, titluri, articole ┼či alineate;
  • Pe ordonatorii principali de credite.
  1. Creditele de angajament pentru acţiunile multianuale

În cadrul procedurii bugetare, Parlamentul adoptă următoarele categorii de legi:

  • Legi bugetare anuale;
  • Legi de rectificare ale legilor bugetare anuale;
  • Legi ale contului general anual de execu┼úie.

La nivel local, ├«n temeiul Legii 273/2006 privind finan╚Ťele publice locale, consiliile locale ale comunelor, ora┼čelor, municipiilor, sectoarelor, jude┼úelor ┼či Consiliul General al Municipiului Bucure┼čti aprob─â, dup─â caz ┼či ├«n func┼úie de subordonare, urm─âtoarele bugete: bugetele locale, bugetele ├«mprumuturilor externe ┼či interne, bugetele fondurilor externe nerambursabile, bugetele institu┼úiilor publice.

Aprobarea bugetelor centrale ┼či a bugetelor locale nu este simultan─â, ├«ns─â se afl─â ├«ntr-o anumit─â interdependen┼ú─â. P├ón─â la data de 15 noiembrie, Parlamentul prime┼čte spre adoptare din partea Guvernului proiectele legilor bugetare ┼či proiectele de buget. Parlamentul trebuie s─â supun─â spre dezbatere proiectele legilor bugetare ┼či de buget, astfel ├«nc├ót s─â le adopte p├ón─â la data de 15 decembrie a anului anterior celui la care se refer─â proiectele de buget.┬áDe, asemenea, conform art. 36 din Legea 500/2002, creditele bugetare ┼či creditele de angajament estimate pentru urm─âtorii 3 ani sunt prezentate Parlamentului ┼či publicate ├«n Monitorul Oficial al Rom├óniei.

Afl─âm un lucru esen┼úial din art. 37 din Legea 500/2002, respectiv faptul c─â, ├«n cazul ├«n care legile bugetare nu au fost adoptate cu cel pu┼úin 3 zile ├«nainte de expirarea exerci┼úiului bugetar, Guvernul va ├«ndeplini sarcinile prev─âzute ├«n anul precedent, limitele lunare de cheltuieli neput├ónd dep─â┼či, de regul─â, 1/12 din prevederile bugetelor anului precedent. Mai mult dec├ót at├ót, institu┼úiile publice ┼či ac┼úiunile noi, aprobate ├«n anul curent, dar care ├«ncep cu data de 1 ianuarie a anului bugetar urm─âtor, vor fi finan┼úate, p├ón─â la aprobarea legii bugetare, ├«n limit─â a 1/12 din prevederile acestora cuprinse ├«n proiectul de buget.

    În termen de 15 zile de la data publicării legii bugetare anuale se aprobă:

  • Bugetele institu┼úiilor publice finan┼úate integral de la bugetul de stat, bugetul asigur─ârilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele creditelor externe contractate sau garantate de stat sau bugetele fondurilor externe nerambursabile;
  • Bugetele institu┼úiilor publice finan┼úate integral din venituri proprii.

Tot ├«n termen de 15 zile de la data public─ârii legii bugetare anuale, ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale definitiveaz─â proiectul bugetului local, care se public─â ├«n pres─â local─â sau se afi┼čeaz─â la sediul unit─â┼úii administrativ-teritoriale.┬áTermenul maximal de aprobare a bugetelor locale prev─âzut de Legea finan┼úelor publice locale este de 45 de zile de la data public─ârii legii bugetului de stat. ├Än termen de 5 zile de la aprobarea bugetelor locale, ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obliga┼úia s─â transmit─â direc┼úiilor generale ale finan┼úelor publice bugetele locale aprobate. ├Än termen de 10 zile de la primirea bugetelor locale, direc┼úiile generale ale finan┼úelor publice ├«ntocmesc ┼či transmit Ministerului finan┼úelor bugetele locale pe ansamblul fiec─ârui jude┼ú, grupate pe comune, ora┼če, municipii, sectoare ale municipiului Bucure┼čti ┼či jude┼ú, pe structur─â clasifica┼úiei bugetare.


Click aici pentru a consulta Bugetul de stat al României pentru anul 2016.

 

Surse:

Legisla╚Ťia finan╚Ťelor publice

Monica Amalia Ra╚Ťiu – Drept financiar public. Drept bugetar, Editura C.H. Beck, Bucure╚Öti, 2013

Related articles
0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!